Viktig å begynne tidlig……!

En skal tidlig krøkes som glad i friluftsliv skal bli!

Mine unger – som nå er voksne i alder – ble for alvor bitt av tur-basillen da de var 8 og 5! Og vi har vært på utallige turer!

Det har vært bålturer i mørket, og det har vært fisketurer. Det har vært besøk i "dødens dal", der det ble funnet hodeskaller etter elg! Det har vært spikking, saging og hogging med øks – ja, av ungane sjøl. Det har vært bålturer der ungane fikk ha egne bål, og det har vært turer med atv og henger på skauveier ved hytta!

Vi har ikke tall på alle skauturene vi har luska på hverandre, gjemt oss og skremt litt! Alle historiene om skumle ting som har skjedd i skauen – lange eventyr om offerplasser, gamle leirer, gamle trær som betydde noe spesielt….. Vi dikta og fortalte mens vi gikk….

Og gjett hva! Ungane elsker fortsatt å være på tur! Selvom de ikke så ofte er med oss gamlinger lenger, så er de på tur med venner! De har sekker med alt som trengs, skauklær og støvler – og bruker det! Kan en utifriluft-mamma ønske seg noe mer?

Og et hint – ta ungane med på tur nå i høst! Har du ingen egne unger, så lån noen….. Dere trenger jo ikke å gå så langt! Brenn et bål og stek pølser! Lag litt moro med spikking, eller gå på jakt etter kongler, rare steiner, morsomme pinner osv….
Utfordringen er herved gitt! Vi må sikre at vår flotte tradisjon med friluftsliv lever videre i kommende generasjoner!

26 kommentarer
    1. Takk for oppfordringen. Og ja, det er helt sant det du sier, at man må ta vare på og lærer/viser unger gleden med å bruke naturen.
      jeg er glad at alle mine fire voksne barn er flink å bruke naturen. To av de er også ivrig på ski, noe jeg aldri har likt….

    2. Så koselige bilder:) Det er deilig å være på tur:) Vi skulle egentlig vært litt flinkere her i huset da men…. Vi var mye flinkere når ungene var litt yngre:) Det er fantastisk mye fint å se der ute:) I naturen altså.hehe….fortsatt fin onsdag til deg:)

    3. En herlig oppfordring. Her har vi hatt det som deg, og nå er det barnebarna som får være med på tur. Finnes ikke bedre ro og moro enn en båltur i lys eller mørke. Gøy for både barn og voksne. Ha en herlig kveld 🙂

    4. jeg bodde nermest ute i naturen med våre barn også,tok endatil med tantebarn og barn og gikk til et vatn med skulesekken på ryggen,der fikk dei gjøre leksene sine ute i det fri :)det har alikavel vært litt blanding av interesse etter att dei vart voksne,no derimot kan det se ut til att interessen begynner så smått å komme tilbake hos dem 🙂 og det er jo hyggelig

    5. Herlig å være ute i naturen ja.. og hvis jeg noen gang får barn komner jeg nok til å være mye ute i naturen med barnet. Jeg selv vokste opp med å være mye ute. Skiturer på vinteren, fjell og snescooter tur i påsken, fiske både sommer og vinter, plukke bær på høst var noe av det jeg vokste opp med. Og det er absolutt noe jeg kommer til å videreføre den gang jeg selv får barn ☺

    6. Kjempeflott at du har tatt med ungene på slikt fra de var små. Ser ut til at de koste seg skikkelig!! Det enkle er kanskje det beste – i stedet for dyre fornøyelsesparker! Dette er kanskje en av de tingene jeg har litt dårlig samvittighet for. Helsa mi var dårlig i mange år….og mannen min var ikke så veldig friluftsinteressert. Derfor ble det litt for sjelden at vi tok med unga på slikt! Hvis jeg får barnebarn, så kan jeg kanskje være en litt “Flinkere” bestemor! 🙂

    7. Ja – vi kosa oss alle tre! Helt topp! ikke alltid lett å få til alt når man er aleine om å ville….. du blir nok en super bestemor uansett hva du gjør med barnebarna dine! 🙂

    8. Hei!
      Jeg kjenner meg igjen der ja 🙂 Jeg har tatt med mine to gutter i fjell og fjøre. Grillet mat, fisket og koset oss. Den ene er natur og fjellinteressert som meg og den andre synes det er ok med en tur i ny og ne. Jeg er glad vi hadde naturen rundt oss i oppveksten. <3

    9. Så koselige bilder og herlig innlegg ..barna her har også vært mye med på tur..ikke fult så mye bål og fiske som hos deg kanskje..
      Og da jeg var lita vat vi også mye på skauen,,en del på skitrening..men også bærturer o.l…koselig å tenke på :)) Natta :))

    10. Så herlig! 🙂 og så deilig både for deg og ungane! Blir vel ofte litt blanda interesse med en gang de blir voksne? Mye som skjer akkurat da…… 🙂 men det er hyggelig å vite at du har gode minner og at interessen er på vei tilbake :’)

    11. Åh, SÅ herlig! Jeg blir så utrolig glad av å lese dette, for en av de tingene jeg er mest takknemlig for i oppveksten min, er det at mamma og spesielt pappa var så flink til å ta oss med ut på tur i naturen – det har gjort alt for min kjærlighet til å vandres ute i voksen alder også <3 Det er noe av det beste man kan gi barna sine, det er jeg overbevist om <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg