Neimen, har du sett på makan?

Slettsnok!

Faktisk en kvelerslange i norsk fauna! Den er oppført på rødlista over truede arter!
Den er ikke giftig, men kan bite!

Den kan bli over 80 cm lang – denne som vi så, var nok ca 60 cm. Den kveler byttet sitt raskt, og lever av hoggorm, stålorm, firfisler og fugleunger!

Trygt nok å fotografere den???? Men frøkna var litt utrygg…….! Snoken beveger seg raskt, og er faktisk god til å klatre!

Men – nå er den foreviget…. og jeg har sett alle de tre slangeartene vi har i Norge! Litt stilig det da…..

Ha en flott dag, fri for snok…… ❤

28 kommentarer
    1. Ja den har jeg også sett, men kun en bitteliten en som lå på øverste trinnet på stien vår (trappa) på vei opp til hytta vår. Jeg var helt sikker på at det var huggorm, for ved første øyekast og for oss ikke kjent med de så kan de se sånn ut. Men mannen min visste hva det var, og jeg ble også overrasket over at den er en kvelerslange! Stilig 🙂
      Takk for titten på fine bilder 🙂

    2. tøffe damen,flotte bilder,men jeg hadde tatt beina fatt og sprunget hi hi ante ikke att vi hadde annet enn hoggorm og stålorm eg )jammen et godt bilde der det viser hvor nerme du var

    3. Sååå flott!! ja jeg blir så fascinert av disse artene våre! Flotte bilder!! og håper jeg slipper å treffe på dem, men kunne godt å sette en på avstand, så jeg også kunne fått flotte bilder! Fikk jo fine bilder av en bueorm..den var også råfin!

    4. Jeg måtte jammen inn å google litt etter jeg leste her. For jeg kjente bare til 3 ormarter. Men det er altså 4. Men det jeg likte minst å lese, er at både slettsnok, som du skriver om, og huggorm, også liker å klatre i trær, selv om det er vanligst å finne dem på bakken.
      Plutselig fikk jeg ikke lyst å gå tur 😛
      Joda….sånt hindrer ikke meg. Svært sjelden jeg ser en eneste orm…..
      Kjempefine bilder her….og godt du hadde med deg en som visste forskjellen på ormene 🙂
      <3

    5. Den har jeg møtt en gang i mitt liv nede i Agder. Hjelp, for en hissigpropp det var. Jeg ante ikke hva det var, og trodde det lå et digert tau på plenen, men det var ikke et tau nei. Du fikk supre bilder. Modig at du gikk så nær!

    6. Syns du er modig til tross for at den ikke er giftig. Stå der å zoome inn på en orm!!!!! Visste ikke vi hadde kvelerslanger i Norge.

    7. evaswindow: da lærte vi oss noe nytt begge to….. sjelden å se orm, og jeg fyker rundt i skauen….. har aldri sett en i et tre! tusen takk for koselig kommentar <3

    8. Vi har den ikke her hos meg, så den var tolalt ukjent for meg, selv om jeg hadde lest om den. Her har vi hoggorm og buorm. Ofte ser vi stålormen også, men det er jo en øgle egentlig.

    9. Tøffing! Du har jo kameralinsen helt oppi den snoken nesten! men det ga veldig flotte bilder, da! Jeg liker ikke orm eller snoker eller krypdyr. Synes de er skumle, samtidig som det er noe spennende og fascinerende med dem…sånn at jeg vil jo se også… Akkurat som med edderkopper, ekle men vil studere dem på nært hold. (Men jeg vil ikke holde dem) 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg