Rakke – en perle utenfor Stavern!

Søndagsturen gikk til Rakke – og gamle Rakke fort – utenfor Stavern!

Så mye i mitt nærmiljø som jeg ikke kjenner til…… vi gikk på deler av Kyststien, den er Norges eldste – 25 år i år!

Nydelig vær og klart for motlys-bilder!

Rakke fort ble bygget av tyskerne i 1941. Det vil si – det var russiske krigsfanger som gjorde jobben…..

Etter krigen var det skytefelt for Luftvernartilleriets skolesenter her, fram til 2002. I 2007 ble store deler av fortet revet, og bunkerser og skyteganger er murt og fylt igjen! 

Bildet over er fra en kanonstilling!

Et kompass er satt opp på toppen av den største bunkersen. Her kan du peile deg inn på diverse mål i riktig retning!

Jeg har peilet meg inn på Skagen i Danmark – drøyt 14 mil borte!

To gamle kompiser på tur! Så godt å se at de koser seg med flott utsikt i nydelig vær!

Visste du forresten at filmen Olsenbanden tar gull, delvis ble spilt inn på Rakke fort i 1972?

Jeg lærte enormt mye om Rakke idag…. det er spennende og moro!

Ha en god start på ny uke!

18 kommentarer

Siste innlegg