Feriekoloniene i Essoskogen!

Det var feriekolonier i Essoskogen fra slutten av 1800-tallet og ca fram til 1970.

Feriekoloniene ble opprettet for at fattige barn i Oslo skulle komme seg ut av hovedstaden, i frisk luft, og få oppleve noe annet!

Jeg har funnet bilde av huset som tilhørte denne trappa (på nettet)…. og tar meg den frihet å legge det ut her!

Dette var spennende leting!

Nå står bare ruinene av koloniens hus igjen, og vi må prøve å forestille oss hvordan det en gang så ut der!

Som du ser, så er det lenge siden bygningene ble revet! Trærne som vokser innenfor murene er store og høye!

Det hviler er historisk sus over stedet!

Kanskje kjenner du noen som har vært her på feriekoloni?

Spennende å høre……

Finfin dag til deg da!

34 kommentarer
    1. god morgen.Ja det er spennende med slike historiske ruiner som står igjen,det har vært mye opp gjennom årene og det er viktig å huske historien ) likte det bilde du fant på nett,ser ut som et flott sted å komme på ferie til )

    2. Så spennende! 😀 Fra en svunnen tid <3 Synes det er så trolsk å gå på steder som har vært travel en gang i tiden, men som nå er helt borte og bare ruiner igjen. Litt vemodig å tenke på, selv om jeg selv ikke var født ennå ;o

    3. Så herlig! ja, ruiner er flott, og særlig når du finner litt historie bak stedet..Sikkert et flott sted på sin tid! også så fint at man kunne komme seg ut på landet.. Ha en flott ny dag!

    4. Et så spennende sted med historie. Vakre bilder fikk du også. Gøy å se hvordan det var der på det gamle bildet. Du finner så mange fine steder. Takk for at du deler med deg til oss! Ha en fin kveld 🙂

    5. Jeg jobbet på Hudøy feriekolonier i 3-4 år, da jeg var ca 23-24 år… Veldig moro, men det var jo sent, det startet jo som du sa på et annet tidspunkt. Annerledes da 🙂

    6. Åhh, jeg elsker historie 😀 Og så gøy at du fant bilde av huset som tilhørte trappen- det så ikke ut slik jeg først tenkte 😀
      Jeg var på sommerleir, men i sverige heter det nesten koloni, fire sommere på rad- det var sååååå gøy 😀

    7. elevele: å så moro at du har vært på koloni. kult! og jeg trodde huset var stort og høyt….. tusen takk for at du likte innlegget! klem <3

    8. Ja, det var kjempegø- spesielt når man møtte på gamle venner fra året før liksom, det var ekstra stas 😀 Det første året tok jeg plassen til ene storesøsteren min og det var for de som var eldre. Jeg var 7 år, hvis jeg ikke husker helt feil, og de andre var sånn 11-14 ca. Var kun én gutt til som var på samme alder 🙂 Vi ble kjærester husker jeg. Ha ha.. Jeg så han kun det året, men traff han igjen når vi var 15 år og jeg hadde flyttet tilbake til Sverige. Da tullet vi veldig med at vi aldri hadde slått opp etter den sommeren 😛 ha ha

    9. Jeg var på feriekoloni på Karlsvika 2,4 og Sankthalvar på Slagen . Trives veldig godt . Dette var i 50 årene . Karlsvika 1,2,3,4 og Sankthalvar var jentekoloni og Løkka guttekoloni .

      1. Hei
        Jeg hadde min første jobb hjemmefra på St.Halvard sommeren 1963
        Startet med småbarnkullet i slutten av mai fram til skoleferie. Da var det både gutter og jenter fra 3 år opp til 7 år. Husker spesielt en liten gutt på tre år som av ulike årsaker ikke kunne være på felles sovesal. Han fikk seng inn på mitt rom og jeg som da var 17 år ble spesielt glad i den lille gutten.
        Resten av sommeren fram til skolestart var det jenter på kolonien.
        Husker denne tiden som flott på godt og vondt. Nettopp fordi jeg var så ung, selv fikk jeg mange fine opplevelser sammen med de som var på ferie. Følte meg nok ofte mer som en av dem enn som en ansatt.

        1. Så spennende å lese! Så hyggelig at du tok deg tid til å skrive så masse, og for at du deler! Det må ha vært en helt spesiell arbeidsplass for ei ungjente! Klem 🙂

    10. Solveig Nygård: Å så spennende at du har vært der! Husker jeg leita etter info på nettet når jeg skulle lage innlegget – ingenting av det du nevner sto der – så tusen takk for kommentar! Har du noen bilder derfra????? 🙂

    11. Jeg har dessverre ingen bilder derifra . Det hadde vært moro/ interessant å vite hvilken koloni trappa stammer fra , og hviler årstall bilde fra kolonien er fra . Det var 5 rene jentekolonier og 4 guttekolonier da jeg var der . Moren min jobbet på en guttekoloni en sommer jeg var der .

    12. Å det var synd! Ja, det hadde vært kjempemoro om vi kunne funnet ut mer! Jeg syns det lå veldig lite om det på nettet…… Tusen takk for all info du kan gi! Klem 🙂

    13. Det hadde vært interessant å vite hvem av koloniene de ruinene stammer fra . Om det er fra en av Karlsvika koloniene eller Sankt Halvard .

    14. Hei!
      Fikk tilfeldig opp denne siden med mange innlegg om Feriekoloniene på Slagen.
      Jeg har vært pådriver for å få fram ruinene av husene som sto der før Esso kjøpte skogen i 1957.
      Jeg har laget et hefte om alle de 8 feriekoloniene som var der. Der er det innlegg fra 20 stykker som var der som barn, men også som tante. Har mange bilder.
      Ta kontakt hvis du er interessert i mer stoff.

      1. Å så spennende – husket at jeg prøvde å google masse da jeg lagde innlegget – det var ikke så mye som sto der! Hadde vært moro å lest mer om det! Jeg får sende deg en mail! 🙂 takk skal du ha!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg