Løveid sluser i Telemarkskanalen!

Løveid sluser er det første sluseanlegget du kommer til hvis du reiser på Telemarkskanalen fra Skien til Dalen! Slusene ligger ved Skotfoss.

Her blir båtene hevet 10 meter via 3 løftekammer!

Det var Amtmann Aall gikk i bresjen for å få bygd sluser her og i Skien.
Løveid sluser ble åpnet i 1861 etter seks års bygging. Sluseanlegget og kanalen her er hogget ut i fjellet!

I 1981 ble sluseportene i tre byttet ut med porter i stål…..

……og steinsettinga langs kanalen ble tettet med betong! Dette for å tåle helårlig fløting av tømmer!

Anlegget er et flott skue, godt tilrettelagt for å kunne gå en tur rundt og kikke!

I enden av kanalen på toppen, åpner vakre Norsjø seg!

Jeg har tatt M/S Victoria fra Skien til Dalen for mange år siden, men jeg kjenner at det frister til gjentakelse.

På den 105 kilometer lange kanalen, er det i alt er det åtte sluseanlegg med en total løftehøyde på 72 meter! Spennende!

Sesongen er over for i år…… men kanskje til neste år?

Har du vært på deler av – eller hele – Telemarkskanalen?

22 kommentarer
    1. Jeg har vært med fra Skien og en god bit oppover. Husker i farta ikke hvilken sluse vi stoppet ved.
      Så var det buss tilbake til Skien. Vi hadde middag om bord og litt action. I en av slusene slo båten inn i kanten og knuste ett par av vinduene der vi rett før hadde spist middag.
      Men du har rett. Det er kanskje på tide med en tur igjen. Og hele veien opp denne gangen. :o)

    2. Ja det ser så flott ut..og jeg har aldri prøvd kanalen..men vi snakket om det da vi var ved noen sluser i påsken..Husker ikke helt hvor vi var, men vi sa da at vi skulle dra tilbake nå i sommer…men det ble ikke noe av..så vi får også prøve igjen neste år…Flotte bilder!

    3. Å dette ga meg minner 😍. Jeg og eldstemann padlet i kano fra Lunde, Telemark kanalcamping, for noen år tilbake. Vi kom et godt stykke oppover, men ikke så langt opp som dal. Det var en flott tur 😊

    4. Hele kanalen er kjørt med egen båt for mange år siden, og vi tok en tur med Victoria for et par år siden. Skikkelig fint innover der. Nydelig landskap. Koselig å se bildene dine! 🙂

    5. Flotte bilder. Jeg har vært ved Vrangfoss (? Lurer på om det het det) for mange, mange år siden. Der var det mange sluser i alle fall og en cafe som vi besøkte. Husker det passerte en gammel turistbåt i slusene den gangen. Jeg tror det var en del av telemarkskanalen… Geografi er ikke helt mitt sterkeste fag, men det var ikke veldig langt fra Notodden i hvert fall 🙂

    6. Den turen opp Telemarkskanelen skal jeg ta en gang jeg også. Ønsket er gammelt og en vakker dag….. Har vært i Kviteseid, så da var jeg i hvert fall ved kanalen :). Skikkelig fascinerende den jobben som ble utført midt på attenhundretallet.

    7. Jeg har aldri vært der, men både lest og sett andre bilder derfra før. Det er jaggu litt av et system for å få flyttet båter oppover elven. Kreativ han / hun som fant på dette. Flotte bilder forresten. Så lærte jeg noe nytt med infoen her, takk!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg