Hallingsdalshytta!

Nord for byen min, ligger Vestmarka! Her begynner de dype skoger som strekker seg til Skrimfjella og videre…..!

I Vestmarka er det MANGE turstier….! Igår gikk jeg på nye stier (og grusveier….)!

Hallingsdalshytta ligger innunder bratte fjell! Tidligere var dette en gård! Ifølge digitalarkivet.no viste folketellingen i 1910 at det bodde 5 personer her!

De som bodde der, var to brødre og den enes kone og to barn! Fruen hadde tittel kone, datteren var datter, mannfolka var skogarbeider og jernbanearbeider, og sønnen var GJÆTERGUT! Forskjell på kvinner og menn i 1910….!

Det var et sted preget av ro og stillhet! Jeg likte meg der, og tenkte at å våkne der – i enden av et stort, gammelt hogstfelt, burde være ensbetydende med å se elg og rådyr en tidlig morgenstund!

Noen timer på nye steder er en nytelse…. ta deg en tur da vel!

Klem ❤

10 kommentarer
    1. Artig med sånne små plasser 🙂 Og spennende med historien. Jeg elsker å tenke hvordan det hadde vært på sånne plasser. Jeg skal på tur i dag 🙂 Selv om det er midt i byen. Skal opp i Ekebergparken 🙂 Men godt med luft og litt natur. For der oppe er det fint 🙂 Ha en fin dag <3

      1. Ja, det er artig – jeg blir litt gira! Jeg tenker også mye på åssen det var å bo der – ganske langt til skogs! 🙂 ååå… Ekebergparken – dit har jeg skikkelig lyst til å dra! Etter korona – jepp – da skal jeg dit! Håper du har kosa deg idag! Stor klem <3

    2. God morgen…utrolig koselig sted! Et sted man kunne hatt hytte rett og slett! Sitte der på trappa med kaffekoppen! Deilig med fred og ro i sjelen…Det var forskjell på kjønna den tiden og det er det jaggu enda…Ser bare på min jobb! Menn er mer verdt…Klem og fin fin dag…

      1. God ettermiddag – ja, et flott sted! Mm… med kaffekoppen på trappa der – jepp, kan ikke bli bedre! Hmmm ….. det er ikke så bra når det fortsatt er forskjell – det er ikke innafor! Klemmer og fiiin kveld til deg <3

    3. Koselig, gammel plass.
      Det var ikke store plassen de hadde før.
      Men da var de nok mer ute å jobbet også.
      I ett av de gamle brudda i Tveidalen står fortsatt huset til pappas onkel. Der bodde de 7 stykker på minimalt med plass.
      Men når det ble for ille, gikk onkelen ned i båten og la seg der. :o)

      1. Ja, ikke sant – nei, var smått! De hadde nok ikke tid til å være inne…! Hmm – det er tøft, helt utrolig hvor mange som bodde på liten plass tidligere! Hihi, ser for men han onkelen i båten….. 🙂 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg