juli 2017

Den viktige sola!

På dagtid gir sola varme, lys og glede!På kveldstid minner sola oss på hvor deilig dagen har vært......!Midnattssola gir lys og varme når natta egentlig er her....!Om ...

Bloddråpesvermer!

En bloddråpesvermer er vakker, men de blodrøde flekkene signaliserer at svermeren er giftig. Den benytter blåsyre i forsvar mot sine fiender...... I Norge har vi seks forskjellige a...

Et koselig møte!

Så fikk jeg endelig til et møte med en bloggvenn i ferien.....!Stor stas at fruensvilje, eller Connie om du vil, sendte meg en melding om at de var i Larvik! Noen sommerfugler-i-magen ...

Ferietur - dag 20!

Gårsdagen - varm og god - ble brukt til å kjøre hjem!Så nå er den fantastiske reisen over! Vi har kjørt 400 mil på nesten 3 uker, og sitter igjen med mas...

Ferietur - dag 19!

Gårsdagen var enda en utrolig sommerdag - til og med på Dovrefjell!Hadde nesten ikke sovi om natta.... for nå var vi klare for .......moskus-safari......Guiden Knut og 22 deltager...

Ferietur - dag 18!

Gårsdagens vær var det ikke noe å utsette på! Vi våknet opp til strålende sol fra skyfri himmel! Et vær vi ikke har sett altfor mye i ferien......!En gans...

Ferietur - dag 17!

Gårsdagen ble brukt til å ta et godt jafs av veien hjemover....!Men før vi dro, blei det et siste oversiktsbilde over Brønnøysund (tatt fra ei altfor høy bru...

Ferietur - dag 16!

Gårsdagen startet med et vakkert vær..... iallfall akkurat der vi befant oss....Du veit at du er så langt ut du kan komme, når du møter dette skiltet.....!Hele tre fe...

Ferietur - dag 15!

Gårsdagen blei en tur "ut i øyan"!Vi tok ferga fra Sandnessjøen og ut til øya Dønna! Videre til naboøya Herøy! Og for en opplevelse......!F...

Ferietur - dag 14!

Gårsdagen startet med en times fergetur over Polarsirkelen! Så da har vi kryssa "linja" både til lands og til vanns! (Bildet blei heller dårlig, men det blås...

Ferietur - dag 13!

Gårsdagen bød på øspøs regnvær fra vi slo opp øynene.....! Men det gjorde ikke så mye, for vi var klare for et besøk på Norsk Luftfa...

Frodiths lille sommer-foto-utfordring - 9!

Insekt.Bloddråpevinge som jeg møtte i Henningsvær!Dette har - som vanlig - vært helt supert, Frodith! Du er så flink til å engasjere, og jeg storkoser meg! Kjem...

Ferietur - dag 12!

Gårsdagen var rett og slett en våteste regnværsdag! Det regnte da vi våknet, og det regnte fortsatt da vi la oss......Men frokostutsikten var likevel flott.....Vi kjø...

Frodiths lille sommer-foto-utfordring - 8!

Is.Måtte tilbake til fjorårets jentetur, og fant fram et bilde av ei glad prinsesse med is!

Ferietur - dag 11!

Gårsdagen blei egentlig en liten transportetappe.....! Vi bestemte oss for å vende nesa hjemover, slik at vi også kan få sett noe av Helgelandskysten!Kjørte derfor t...

Frodiths lille sommer-foto-utfordring - 7!

Skyer......og i tillegg fint vær og speiling! Alt på et brett.....!Bildet er tatt på kanotur tidligere i sommer!

Ferietur - dag 10!

Gårsdagen startet med at vi tok farvel med Lofoten, og tok ferge over til Melbu i Vesterålen!Vi skjønte ganske raskt at vi kjørte vekk fra den verste turiststrømmen...

Frodiths lille sommer-foto-utfordring - 6!

Jordbær!Joda, frkutifriluft KAN være litt huslig innimellom.....Her ser dere jordbærsyltetøy som ble laga før ferieturen startet!

Ferietur - dag 9!

Hipp hipp hurra...... bilen ruller igjen.....! Ny dynamo - ankommet fra Tromsø, ble montert midt på dagen igår! Gjett om det var en lettelse da...!Litt sånn småfotogr...

Frodiths lille sommer-foto-utfordring - 5!

Sol!Midnattsol i Lofoten! Altså nesten ferskvare.... bildet er tatt på fredag forrige uke!

Ferietur - dag 8!

Det blei en altfor rolig gårsdag også....! Dynamoen som bilopphoggeren hadde, passet ikke...! MEN DELEN ER BESTILT FRA OSLO OG SKAL ANKOMME OG BYTTES I DAG! Hurra.......! Så p&ari...

Frodiths lille sommer-foto-utfordring - 4!

Regn.Her sitter jeg i regnet og lager blogg-innlegg om regn........ det blir lissom ekte da!

Ferietur - dag 7!

Gårsdagen var enda en "heldiggris-dag" i høgger-bil....! Vi begynte dagen med å ta en tur ned til Leknes havn! Dette er den havna i Nord-Norge med flest cruiseskip-anl&...

Frodiths lille sommer-foto-utfordring - 3!

Bikini!Og til alle som tror at dette er den virkelige frkutifriluft.....            NOT !- bildet er lånt fra Google, fordi jeg feiga ut...

Ferietur - dag 6!

Gårsdagen blei helt annerledes enn vi tenkte...Seint fredag kveld stoppet bilen helt! Mannen fra NAF konkluderte med at dynamoen er defekt, og dermed er vi "landfast" i Leknes i Lof...

Frodiths lille sommer-foto-utfordring - 2!

Vann.Bildet er tatt utenfor Svolvær i Lofoten! 🌻

Ferietur - dag 5!

Gårsdagens etappe: Svolvær - Å - og litt tilbake, med noen stopp for fotografering innimellom!Dagen startet med Trollfjord- og ørnesafari! Tre timers spenning og masse m&ar...

Frodiths lille sommer-foto-utfordring - 1!

Blomster!Mitt bidrag er skogstorkenebb i motlys!😄

Ferietur - dag 4!

Gårsdagens etappe: ca Kjerringøy til ca Svolvær!Etter en times kjøring var det klart for en like lang fergetur mellom Bognes og Lødingen! Så var vi bråt...

Grønligrotta!

Velkommen til Grønligrotta! En attraksjon helt utenom det vanlige.....! Selv om "inngangspartiet" er lite prangende, er Grønligrotta en av de største av de 200 grottene i Rana! 4.200...

Ferietur - dag 3!

Dagens etappe: ca Mosjøen til ca Kjerringøy!Første stopp var Grønli-grotta! Frøkna var litt engstelig for om det var innestengt...... men - du store min for en va...

Ferietur - dag 2!

Vi ruller videre på ferden.....!Dagens etappe: ca. Oppdal til ca. Mosjøen!Første stopp var på en lysfabrikk med utsalg (så sykt masse fint......), med tilhøre...

Vi er igang......!

.......med ferieturen vår!Det bar ivei oppover mot Lillehammer! Gudbrandsdalen med sine luftig beliggende gårder høyt oppe i lia! Så over Dovre!En liten rast på toppe...

Rugåker'n!

Rug blir hovedsaklig brukt til brød!Over 90 % av rug blir dyrket i Europa og Russland!I Rogaland er det visstnok dyrket rug fra ca år 400......Gammel kornsort med andre ord!Denne &arin...

Idyllen blomstrer ved sjøen!

Sterkere farger.... Sterkere dufter........... ved sjøen en varm sommerdag!Idyllen slår mot deg overalt...... Villblomstene viser alle sine flotte sider for å bli lagt merke til...

Sommertur på Rakke!

En liten kveldstur til Rakke er aldri feil! Spesielt ikke på en deilig sommerkveld! Sol og litt vind, glitrende vann fylt med båttrafikk! Herfra er det fritt hav over til Danmark!I det ...