Til å begynne med danner den korallrøde, slimete masser, siden dannes kulerunde, omtrent ertestore sporesamlinger av rød, senere gråbrun farge.
Ulvemelk “splætter” visstnok ut rosa slim hvis du klemmer på dem. Den var en av de første slimsoppene som ble beskrevet, allerede av Carl von Linné på 1700-tallet.
🖤
Hvis du syns jeg har blitt lærd her, så er jeg bare veldig googlete….! Om du sjekker ut ulvemelk, finner du mye info!
Blei litt overraska over å se dem, men etter å ha googla litt, er jeg nå klokere!
“Akeleier vokser ikke opprinnelig vilt i Norge, men de har forvillet seg fra hager og klosteranlegg helt siden middelalderen. Derfor kan du i dag finne dem i veikanten, i skogbryn og i urer over store deler av landet. Siden akeleier er svært selvsående, kan de lett spre seg og dukke opp i naturen.”
Akeleier finnes i flere farger og fargekombinasjoner!
Jeg tok bilde av noen hvite også, men “halvblind” som jeg er uten briller, var det ikke lett å se at det bildet var helt dosete…..!
Mine eksemplarer er litt pjuskete på grunn av alt regnet, men de er jo vakre likevel!
Det har sine fordeler å våkne om natta…..! I går steg sola opp over åsen i øst klokka 04.30 ca….! Glad jeg fikk det med meg, for det var alt jeg så av sola igår!
Se for dere at denne frøkna sykle ivei….. innover ukjent grusvei, langt forbi en lukket bom….. imgen hus, bare skau…. spennende og moro! Oppdaget denne gamle gården og gikk litt innover gårdsveien for å komme i posisjon for et ok bilde!
Til venstre for meg sto et forfallent hus inni skauen…. utafor sto to gamle, hvite kassebiler….! Plutselig starta den ene bilen….. og begynte å kjøre….!
Altså, vips var jeg tilbake på sykkelen og susa tilbake mot bommen og ut på “mer trafikkert vei”! Har aldri bruka så kort tid på tre kilometer….! Hva var jeg redd for? Jeg leser jo ikke krim en gang, reddharen….! Bilen så jeg forresten ikkeno mere til….!
“Helene Harefrøken glad og lett, og søt og vimsete og sommerkledt. Hun har tatt den hvite vinterkåpa av, og sommerdrakten har hun første gang i dag! Brun over, og grå under, og lyselyserød på snuten!”
“Det bodde en hana i Drammens by med venger som glinste i sola. Han gikk der så langbeint og krønsk og kry og trudde`n var finest på jorda. Han flaksa fra bakken og rett opp på trammen og kasta med nakken og slengte med kammen: “HER KOMMER JEG!“ sa Hanan i Drammen.”
🐇🐓
Ikke så verst og “møte” to Prøysen-sanger i løpet av en halvtime….! Og for ordens skyld, ikke i Drammen, men i Treungen!