Ulvemelk!

Ulvemelk er en slimsopp som er veldig vanlig på gamle stubber og råtten ved.

Til å begynne med danner den korallrøde, slimete masser, siden dannes kulerunde, omtrent ertestore sporesamlinger av rød, senere gråbrun farge.

Ulvemelk “splætter” visstnok ut rosa slim hvis du klemmer på dem. Den var en av de første slimsoppene som ble beskrevet, allerede av Carl von Linné på 1700-tallet.

🖤

Hvis du syns jeg har blitt lærd her, så er jeg bare veldig googlete….! Om du sjekker ut ulvemelk, finner du mye info!

🖤

Morratur på ny sti!

Gårsdagens morratur blei utforsking av en ny tursti! Halvannen kilometer med sti opparbeidet i april i år (ifølge en plakat som sto der)!

Endelig av stien fantes nok fra før, men store deler var ny!

Stien gikk over små og store bekker, i myrterreng og over små koller…..

…..forbi små tjønner….

….over stilige bruer….

….og langs urørt villmark!

Jeg gikk tur-retur samme sti! Absolutt ikke siste gang jeg bruker den traseen!

Skal bare huske å ha garantert vanntette sko neste gang …. vått, ja…..!

💚💚💚

Akeleie!

Neida, jeg har ikke vært i noens hage….. disse akeleiene fant jeg nemlig på sykkeltur langs en gjengrodd skauvei!

Blei litt overraska over å se dem, men etter å ha googla litt, er jeg nå klokere!

“Akeleier vokser ikke opprinnelig vilt i Norge, men de har forvillet seg fra hager og klosteranlegg helt siden middelalderen. Derfor kan du i dag finne dem i veikanten, i skogbryn og i urer over store deler av landet. Siden akeleier er svært selvsående, kan de lett spre seg og dukke opp i naturen.”

Akeleier finnes i flere farger og fargekombinasjoner!

Jeg tok bilde av noen hvite også, men “halvblind” som jeg er uten briller, var det ikke lett å se at det bildet var helt dosete…..!

Mine eksemplarer er litt pjuskete på grunn av alt regnet, men de er jo vakre likevel!

💜🤍🩷

Soloppgang!

Det har sine fordeler å våkne om natta…..! I går steg sola opp over åsen i øst klokka 04.30 ca….! Glad jeg fikk det med meg, for det var alt jeg så av sola igår!

Regn, regn, gå din vei……!

Så krysser jeg fingrene for denne dagen!

🧡

Helgeutfordring…: tre på rad!

Det er hælj….. langhælj for meg….! 😉😉 Og det er selvfølgelig klart for en ny utfordring! Denne gangen er temaet

TRE PÅ RAD!

Her ser dere min løsning… nå er jeg spent på din! Lykke til!

❤️

Årets lupiner!

Årets lupiner er minst like mange som tidligere år!

Det er alltid flest “vanlige” lilla…..

….men heldigvis også lyserosa…..

…..mørkerosa….

…..hvite…..

….og andre utgaver av lilla!

Selv liker jeg best de mørkerosa! Hvilke er dine favoritter?

💜🩷🤍

En tur på saga!

Det er en lykke for meg å komme over ei gammal sag!

Denne er jo faktisk i bruk fortsatt…..

…..og har stilig, retro innredning….! Sjekk termosen – tipper pappa har en sånn i skapet fortsatt!

Velholdt og fin innunder taket……

….og med de luftigste vinduer….!

En drøm av et fotomotiv!

🤎🤎🤎

Det blei litt skummelt…..

Se for dere at denne frøkna sykle ivei….. innover ukjent grusvei, langt forbi en lukket bom….. imgen hus, bare skau…. spennende og moro! Oppdaget denne gamle gården og gikk litt innover gårdsveien for å komme i posisjon for et ok bilde!

Til venstre for meg sto et forfallent hus inni skauen…. utafor sto to gamle, hvite kassebiler….! Plutselig starta den ene bilen….. og begynte å kjøre….!

Altså, vips var jeg tilbake på sykkelen og susa tilbake mot bommen og ut på “mer trafikkert vei”! Har aldri bruka så kort tid på tre kilometer….! Hva var jeg redd for? Jeg leser jo ikke krim en gang, reddharen….! Bilen så jeg forresten ikkeno mere til….!

Hmmmm 😂😂

Jeg møtte noen….!

“Helene Harefrøken glad og lett,
og søt og vimsete og sommerkledt.
Hun har tatt den hvite vinterkåpa av,
og sommerdrakten har hun første gang i dag!
Brun over, og grå under, og lyselyserød på snuten!”

“Det bodde en hana i Drammens by
med venger som glinste i sola.
Han gikk der så langbeint og krønsk og kry
og trudde`n var finest på jorda.
Han flaksa fra bakken og rett opp på trammen
og kasta med nakken og slengte med kammen:
“HER KOMMER JEG!“ sa Hanan i Drammen.”

🐇🐓

Ikke så verst og “møte” to Prøysen-sanger i løpet av en halvtime….! Og for ordens skyld, ikke i Drammen, men i Treungen!

🐇🐓

Lørdagens morrastund!

Det var en nyyyydelig lørdagsmorra! Jeg bare “måtte” sitte ute og spise frokost!

Siden jeg ikke hadde bord og stol ute (jeg skulle jo rett videre på min ferd), så lå denne steinen perfekt for meg!

Havregrøten smakte om mulig enda bedre enn vanlig…..

….og utsikten var perfekt!

Det var ei gyllen stund!

💛☀️💛