De flotte, eller forhatte…..?

Lupinen….. enten elsker du den, eller så hater du den…..! Men kan du noe om den?

Meningene er delt om denne vakre blomsten som nå popper fram langs alle veier…… (nå skjønte du vel min mening om den fargesterke….)?

Nå er det nå en gang sånn at den har blitt "importert" til landet! Og etterhvert har det kommet fram at det ikke var så smart….. Lupinene fortrenger mangfoldet av dyr og planter, de er giftige for norske humler, og de endrer jordsmonnet!

Men vakre er de….. i så mange forskjellige fargenyanser! Og de har nok kommet for å bli!

Det er rart å tenke på alt det rare vi mennesker gjør – helt uten å tenke på at det kan ha konsekvenser for andre….. skummelt igrunn….!

Ha en flott lørdag da, du!

18 kommentarer
    1. hmmmmm giftige for norske humler,det var nytt for meg. Her hos meg elsker humlene lupinen,og jeg ser ikke att vi får færre humler,så kanskje humlene etterhvert lærer å tåle lupinen )

    2. Uff..jeg så mange humler på de vi har i hagen her i går….er de giftige for dem altså…det er jo krise…vi trenger humlene…ja jeg liker jo denne..og lar den få vokse i hagen..Men de er jo ikke mye fine etter de har blomstret..men lette å fjerne…Flotte bilder!!

    3. Syns så absolutt de er vakre..men vegret meg bevisst for å plante de, da jeg hadde hage..akkurat som valmuen – den “eter” seg jo vei over alt, om den får sjansen. Men som sagt – lupinen er nydelig – og jeg er veldig glad i den. Flotte bilder <3

    4. Det er vakre syns jeg. Det finnes noen gule, oransje og gylne også. Sommer.
      Men vet de har tatt over. Som en del av andre planter som er importert.

    5. Jeg synes de er vakre, men vet at de sprer seg som ugress. Den er veldig lik nasjonalblomsten i Texas. Den er nok helt klart i samme familie, men litt lavere. Bluebonnet heter den og er helt fantastisk når man ser et helt jorde fult av nydelig blåfargede blomster. Men jeg skjønner også at det ikke er bra at den overtar plassen til mange av våre norske blomster, men å utrydde den herfra blir nok ikke helt enkelt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg