Idag har jeg hørt gjøken!

Til morran hørte jeg gjøken oppe i lia her! Det er stas det!

1.mai er det Gauksmesse, og da begynner sommeren! I gamle dager sa de at om du hørte gjøken før 17.mai, blei det en flott sommer!

Ifølge folketroen vil ulike hendelser inntreffe avhengig av hvilken retning du hører gjøken gale fra:

* Om den galer fra sør, vil kornet bli sådd i godt vær (sågauk).

* Hører du gjøken gale fra nord, vil sykdom og død inntreffe (någauk).

* Kommer lyden fra vest, vil alt skje etter ditt eget ønske (viljargauk),

* og låter den fra øst, vil du få lykke i ekteskapet (liljegjøk).

🐦‍⬛

Om du lurer, så hørte jeg den fra sør-øst….! Det lover vaffal bra for mitt 2024, hihi….!

Og om du lurer på om jeg mangler bilde av gjøken, så gjør jeg faktisk det…!

Dette har jeg henta på Pixabay!

💚🐦‍⬛💚

12 kommentarer
    1. Artig å høre om hvordan de tenkte om naturens varsler før i tida. Jeg har hørt at man kunne begynne badesesongen når man hadde hørt gjøken “gale”. 😀

      1. Ja, de var nok veldig på sånne varsler før altså! Bade – og gå uten sokker i skoa…. 🙂 ville ikke vurdert det ennå altså, syns det er kaldt, hehe… 🙂

    2. Sommeren er på vei…Riktig som du sier..Måtte høre gjøken tre ganger vi og da kunne vi bade..
      Det med sør og nord og det har jeg aldri hørt om. Det var artig å lese..
      Gjøken har jeg ikke hørt på 45 år eller noe,,,Får håpe det blir sommer lell…
      God klem..

      1. Ja, heldigvis… 🙂 mye morsom folketro, ja – greit at det er nettopp bare folketro kanskje…. ! Og sommer for du uansett, vet du! Goood klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg