Alt du ikke? visste om eik!

Eik er et treslag i bøkefamilien faktisk!

Det finnes ca 450 arter i verden, men bare 2 i Norge! Vi har sommereik, som er den vanligste, og vintereik!

På vintereika sitter bladene på kvistene om vinteren…..! De trærne jeg har tatt bilder av her, er nok vanlige sommereiker!

Det finnes noen digre, gamle eiker med diameter på nesten tre meter…..! Disse eikene er mange hundre år gamle!

Her i Larvik har vi Ullebergeika som er anslått til å være 700 år gammel. Den har vært fredet siden 1931, men er i veldig dårlig form nå.

Hule og grove eiker er spesielt viktige for naturmangfoldet! Det er faktisk mange insekter, sopp og lav som bare lever på eik!

Eik brukes til så mangt: Bygg, gulv, møbler, ved, skipsbygging (mest før), eikefat til vin og sterkere saker…..!

Nå har jeg lært litt idag også…..! 👌😇

10 kommentarer
    1. Flotte bilder om eik. Det er historie altså dette om eik. For eik er spesielt og er også fredet mener jeg har hørt.
      Og tar mange hundre år på å leve og mange hundre år på å dø…Veldig bra innlegg 🙂 kos deg med dagen…

    2. De er flotte disse eiketrea <3 Jeg har vært og sett et tusenår-gammelt eiketre – en fjelltur jeg var på for noen år siden 🙂 Fantastisk <3

    3. Det var solide greier 😀 Pappa plantet faktisk ei eik her i hagen.. den ble noen år før den måtte gi tapt i en ekstremvinter 😀 Får huset fullt fra i mårra.. så kan hende jeg ikke blir like synlig 😀 Blir koselig … ha en flott fredag og helg.. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg