Barlind!

Barlind er et ganske sjeldent syn her i nærheten! Den er eviggrønn og tåler godt å stå tett i skyggen av andre trær!

Nålene er flate og myke – glinsende grønne på oversiden, og matte på undersiden!

Den ser nesten unaturlig grønn ut….. litt plast-aktig…..!

Her ser du en liten knopp…..!

Alle deler av barlind er giftig….! Hest og sau spiser av den og er utsatt for forgiftning, og det samme er registrert hos elg og rådyr!

Barlind er oppført på rødlista som sårbar, og på Vestlandet er endel områder med barlind fredet som naturreservater og landskapsvernområder.

Lærte du noe nytt nå? Det gjorde jeg! 😘

14 kommentarer
    1. Fint. Den har vi en del av her på Kråkerøy.
      Og giftig er den, men vakker og den brukes ofte til juledekorasjoner <3 Fin dag da…

    2. Jeg hadde en diger en i hagen, men den sto alt for tett innpå husveggen, så jeg måtte ta den bort.
      Utrolig for noen røtter den hadde! Men jeg har plantet en ny, liten en lenger vekk fra huset.
      De er giftige, men utrolig flotte.

    3. oi,jeg ante ikke att barlind kunne ble svære høge trær,jeg har bar lind i hagen ,men den holder seg lav som en utflata busk,har en gul ogå ,den vurderer jeg å flytte for den vokser ikke i det hele tatt,men disse høge du viser oss var utrolige,ja nå lærte jeg noe nytt

    4. Barlind eller yr, som vi kalte treet i vikingtid, var så viktig i vår del av verden at det fikk sitt eget tegn i de ulike germanske runealfabetene. Noen tror til og med at Yggdrasil – urtreet i norrøn mytologi – ikke var ask, men nettopp den eviggrønne barlinda.
      Barlind har spesielt gode egenskaper som materiale i buer. Helt til kuler og krutt tok over, var de beste og kraftigste buene laget av nettopp yr.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg