En gang så flotte og brukbare!

“Brøyt” var et varemerke for et firma på Bryne, Jæren, helt fra 1949! Denne brøyten er nok ikke så gammel, da den har gummihjul både foran og bak! De første modellene hadde nemlig jernhjul foran…. upraktisk da den ikke kunne forflytte seg uten å henge på en lastebil…! En gang i tida har den nok vært eierens stolthet…!

Denne dumperen virker rimelig knekjørt….! Antar at det er en Volvo dumper fra tidlig 80-tall utfra hva jeg klarte å google meg til! Den har nok kjørt sitt siste lass…..!

Så er det lille, søte Massey Ferguson (masse-feil-og-sånn) 133. Den blei produsert på slutten av 60-tallet, og kan derfor godt være av samme årsmodell som meg! Litt trist for den, men jeg syns jeg holder meg bedre….. hihi…..! Tenk for en stor greie det var å ha en slik traktor da den var ny…..!

Dette var dagens om maskiner av ymse slag 😘

12 kommentarer
    1. åja dette var stort for dem som hadde penger til å kjøpe da det var nytt og moderne ,traktoren likner veldig på en som vi har ,nå er det lenge siden den var i bruk ,men vår står inne :=)

      1. Ja, der vil jeg tro! Har dere en slik traktor, ja….. få se da…..onkel hadde MF i mange år før han gikk over til John Deere! Antagelig fordi Eikmaskin som forhandla MF la ned her i byen….! 😉

    2. Du verden, her fikk vi en anleggsmaskinteknisk forelesning av ypperste klasse 😀 Hva du finner og finner ut av 🙂 Har et par områder i våre industriområder hvor mye “knefallet” oppbevares. Det er ikke like lett å oppfatte det som vakkert. I dag har vi observert gruvedriftens historie på litt avstand her på Røros. 🙂 Vi får nøye oss med det, når ikke helsa tillater mer tråkking 🙂 Klem

      1. Hihi, tusen takk! Da tenker jeg at du likte innlegget….! Ikke lett å oppfatte det som vakkert, men nostalgisk og litt spennende syns jeg! Mye historie på Røros – og en må tråkke så mye som er mulig, ikke mer! Klem 🙂

    3. Ja, du holder deg definitivt bedre enn Massey Ferguson’en! Jeg hadde aldri hørt ordspillet: “Massefeilogsånn” før, men det er sikkert nokså kjent. 🙂

    4. Trist å se egentlig, burde vært ryddet og kjørt til opphugging! Er min mening…
      Du holder deg vaffal! Bedre enn traktoren…..<3 klem…

    5. Mye bra utstyr der du. Var i alle fall det en gang.
      Jeg har to Massey Ferguson 25 stående. Den ene er i bruk, den andre deletraktor.
      Og en Massey Ferguson 35 og ett par til. Kjekt å ha har jeg hørt.
      Den ene MF 25’en ble kjøpt inn helt ny til gården av min bestefar. Kan tenke meg han var stolt da!

      1. Ja, masse flott! Ååå…. du er heldig som har litt forskjellig MF! Jeg har vokst opp med sånne på gården til onkel… men de fins jo ikke mer! Tipper bestefaren din vær innmari stolt, ja! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg