Har du prøvd tindved?

En av gutta på jobben tipsa meg om disse snodige buskene og bæra! Kan ikke si jeg har sett dem før….?….

Uansett – tindved er nemlig supersunt!

Her kommer noen stikkord for å bevise at det er superbær vi snakker om:

  • Rik på C-vitamin.
  • Inneholder få kalorier.
  • Rike på fiber.
  • Rik på antioksydanter i form av betakarotener.

De kan spises rå…. jeg smakte og det var en syrlig, god smak!

De er myke, inneholder 80% saft, så litt vanskelig å plukke. Lurest å riste dem av greinen!

Bærene er modne og kan plukkes fra august til oktober her i landet.

Slik kan du bruke superbærene:

  • Lag syltetøy.
  • Lag gele.
  • Ha saften over salat eller stek bærene og bruk som tilbehør til middag.
  • Bruk den i kaker.
  • I smoothier.
  • Lag sirup – til desserter og is.
  • Bland ut med vann til saft.

Kilde: iform.nu – snl.no

🧡

Vet du om noen tindvedbusker? Og plukker du? 🧡 Om jeg skal plukke noen? Jepp! 🧡

6 kommentarer
    1. Aldri plukket, vet ikke om de gror her på Kråkerøy! Men hørt om bærene da – og at det. er sundt!
      Kanskje lete litt….God klem…og takk for tips! 🙂

      1. Hmmm – du får kikke rundt… ikke lette å få øye på – så først de gråaktige bladene! Hadde vel ikke hørt om dem heller jeg…. klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg