Hva har Larvik å by på? – del 2!

Som dere kanskje har skjønt tidligere, er det å besøke museer et must! Larviksmuseene derimot….. vel, jeg har faktisk bare vært på det ene av disse tre!

Selve Larvik Museum Verksgården, har jeg aldri besøkt! Bygningen er gammel og flott, smijernsporten likeså! Her får du innblikk i to viktige perioder av byens historie!

På Herregården derimot, har jeg vært flere ganger. Både på nattevandring, omvisning, teater og konsert! Herregården inneholder så mye…….

……til og med Den grå dame som det sies går igjen i gangene……Den staselige bygningen sto ferdig i 1677, bygget som residens for den første eier av Laurvigen grevskap, og stattholder i Norge, Ulrik Fredrik Gyldenløve!

Larvik Sjøfartsmuseum har jeg dessverre heller aldri besøkt! Bør nok få til det snart…..! Statuen er av Oscar Wisting! Her lærte jeg noe nytt…..: han var født i Larvik og var av de første på Sydpolen sammen med Roald Amundsen…..!

Er du flink til å benytte deg av eget hjemsted sine severdigheter?

Ha en fin dag da! 🌞 i morra kommer det mer om verdens beste (?) Larvik!

12 kommentarer
    1. Jeg føler man stadig kan lære noe nytt om hjemstedet 😀 Artig og interessant lesing og med bilder til, Margrethe 🙂 God fredagsklem <3

    2. William Wistings oldefar var polarhelten Oscar Wisting, som sammen med Roald Amundsen den første i verden som var på både Syd- og Nordpolen. 😜
      Har hørt at Oscar bodde i det huset nede i Langestrandsbakken som …eh… trenger en del maling.

    3. Spennende 😀 Tenk å ta helgevasken i det bygget 😛 😀 Men sjøfartsmuseet må du jo ta en tur på 😀 Du bor jo i en sjøfartsby med laaang historie 🙂 Jeg er vel ikke verst på lokale ting. Jeg er heller alt for dårlig på all naturen vi har rundt oss 🙂 Nyt fredagen,, klem 🙂

    4. Så flott den var den herregården! Jeg er ikke så veldig glad i museer, men kunne tenke meg å være med på den nattevandringen…:)

    5. Så bra og koselig innlegg. Skulle nok vært der ja. Tittet litt rundt hos deg. Kanskje en dag. Føler at jeg har travet en del i Gamlebyen i hvertfall. Og Roald Amundsens minne på Torp. Hvaler kunne jeg kanskje vært flinkere. Og Onsøy utenfor Fredrikstad blir det dårlig med. Så 4+ hehe…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg