Hva har Larvik å by på? – del 3!

I Larvik kommune er det mange kirker, men dette er kirken i byen…. Larvik kirke!

Kirken sto ferdig i 1677 – til stattholder Gyldenløves (du vet han som bodde i Herregården….) tredje bryllup!

Så har vi kulturhuset Bølgen! Det sto ferdig i 2009 og kostet svimlende 190 millioner…….. flott, men…… inneholder flere saler og scener, og brukes til kino og konserter osv. Kiosk, bar og restaurant finnes også i Bølgen!

Byen min har to hoteller i full drift (+ et i Stavern)! Over ser du det nyeste….. Farris Bad! Med spa-avdeling og sjøbad…. er visst veldig flott (….og jeg har ikke vært der…..)!

Så finnes det jo – selvfølgelig – et Larvik sentrum…..! Her ser du torvet….! Dessverre er sentrum ganske så dødt, det skyldes nok hovedsaklig kjøpesenteret Nordbyen som ligger et stykke utenfor sentrum…..! Men pent og rolig er det iallfall….!

Håper du har likt Larviksguiden min da!

Jeg har ikke servert topp 3 her: Bøkeskogen, Stavern og Mølen……! Men de stedene har du sett mange ganger før her inne på bloggen min!

Uansett…. om du skal denne veien, husk å si ifra til meg da! Jeg kan vise deg litt rundt, vet du! 🌞❤🌞

12 kommentarer
    1. God morgen, kjempefint. Lyst å dra til Larvik en dag. Fint der. Jeg hadde noe valgt Farris bad – det er det folk prater om. Og der kan jeg bade 🙂 trist med sentrum som forsvinner på en måte. Det må jobbes med. Vi fikk det til her i byen. Nå er det levende her hos oss.

    2. Flott rundtur 🙂 Kjempebra. Ja du fikk jo en runde forbi “kulturhuset” vårt, men det er tema i valgkampen, men håper det får utvikle seg sakte men sikkert. Alle politikere i byer og tettsteder klør seg i hodet over døde sentrum, etter at de har åpnet for bygging av digre kjøpesentra utenfor tettstedene. De ender opp med leiligheter, hoteller, restauranter og kulturaktiviteter 🙂 Takk for turen 🙂 ,, og nyt helga 🙂

      1. Tusen takk, og ja, kulturhuset i Rognan er helt etter min smak! Forresten merkelig at mange politikere gjør samme feil med sine sentrum rundt om….. god kveld og klem <3

    3. Mye fint i Larvik ser jeg.. Var jo på Farris bad for et par år siden..og litt rundt nede ved brygga der.. fint sted 🙂 Ellers var jeg jo i Bøkeskogen i forbindelse med noen løp søstera mi var med i da jeg var barn.. husker det var flott også.. Lørdagsklem <3

    4. Hovedgrunnen til at sentrum er dødt i Larvik og i mange andre byer, er jo ikke nødvendigvis sentrene på utsiden.
      Men at det nesten ikke er parkeringsplasser å finne i sentrum.
      Jeg liker å gå litt jeg, men kanskje ikke med 4-5 bæreposer fulle av mat eller med en vaskemaskin under armen…..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg