Frodiths lille sommer-foto-utfordring – 5!

Sol!

Midnattsol i Lofoten!
Altså nesten ferskvare…. bildet er tatt på fredag forrige uke!

Ferietur – dag 8!

Det blei en altfor rolig gårsdag også….! Dynamoen som bilopphoggeren hadde, passet ikke…!
MEN DELEN ER BESTILT FRA OSLO OG SKAL ANKOMME OG BYTTES I DAG! Hurra…….!
Så på bildet over ser dere vår fantastiske boplass de siste 4 døgn! Vi har iallfall hatt verdens mest omtenksomme naboer!

Siden "høgger-bilen" var på jobb på dagtid, måtte vi ta beina fatt!

Vi bestemte oss for å gå til den andre sida av vika der "vi bor"! Det blei en skikkelig langtur, til et herlig sted! For uten at vi visste det, så het stedet Kuholmen og hadde tufter etter gamle naust fra 1100-tallet…..! Over ser du en slik tufte i forgrunnen, og et digert cruiseskip  (3800 passasjerer….) i bakgrunnen! Gammelt møter nytt…..!

På Kuholmen var det natur ganske så lik den vi finner i fjellet i sør-Norge! Myrull og nedbeita grassbunn!

Da "høgger-bilen" var ferdig på jobb, overtok vi den!
Først susa vi bort på havna, der tre cruiseskip lå inne. Et digert ute på svai, og så disse to ved brygga! De tre bukkene bruse i størrelse…..! Morsomt å se alt styret for å få passasjerer ombord fra bussturer på land, slik at skipa kunne kaste loss i tide!

Så besøkte vi et par små steder:
Ballstad, med sin kafé drevet av "norsk fiskarlags velferd".
Stamsund, der vi fikk et glimt av hurtigruteskipet "Richard With"!

Gårsdagens fakta:
23000 skritt.
Nesten ikke bilkjøring.

Frodiths lille sommer-foto-utfordring – 4!

Regn.

Her sitter jeg i regnet og lager blogg-innlegg om regn…….. det blir lissom ekte da!

Ferietur – dag 7!

Gårsdagen var enda en "heldiggris-dag" i høgger-bil….!

Vi begynte dagen med å ta en tur ned til Leknes havn! Dette er den havna i Nord-Norge med flest cruiseskip-anløp pr. år – hele 70 stk. Igår lå det bare ett skip inne – "Norwegian Jade" med plass til 2500 passasjerer.

Så gikk turen igjen til Uttakleiv! Det var nemlig observert sandsvaler i området – de var klare til å fotograferes! I mellomtida gikk frøkna tur på den gamle veien som var i bruk fram til tunnelen kom i 1998. Veien er smal, bratt og ikke bilvennlig…….. passer best som vandrerute…..!

Idag var det høyvann… blått og grønt, klart vann fra storhavet!

Så tok vi turen til Lofotr Museum. Vikingmuseum bygget opp rundt funn på stedet på 1980-tallet! Utstilling og omvisning i langhuset som er bygget etter funnene! Spennende, og guiden var helt rå på å fortelle med innlevelse!

Vi avsluttet dagen med å ta en tur til Unstad strand! Kjent både nasjonalt og internasjonalt som Europas nordligste surfe-paradis! Som du ser var det mange som lå ute i vannet og ventet på bølger…..!

Gårsdagens fakta:
Vi lar oss ikke stoppe av å kjøre lånt bil!
Gjestfriheten kjenner ingen grenser her oppe – den ene har lagt ut vannslange for at vi skal kunne hente vann….. den andre har lagt ut skjøteledning så vi kan lade telefoner og kameraer! Så veldig snilt!

Dette blir en spennende "reparasjon-av-bil-dag"! Vi krysser fingre……

Frodiths lille sommer-foto-utfordring – 3!

Bikini!

Og til alle som tror at dette er den virkelige frkutifriluft…..

            NOT !

– bildet er lånt fra Google, fordi jeg feiga ut…… hihi….!

Ferietur – dag 6!

Gårsdagen blei helt annerledes enn vi tenkte…

Seint fredag kveld stoppet bilen helt! Mannen fra NAF konkluderte med at dynamoen er defekt, og dermed er vi "landfast" i Leknes i Lofoten…..

Vi bor ved stedets bilopphogger…. og over ser du utsikten vår! Ikke så ille….

Så – igår morges begynte vi å se oss om etter hjelp!

Og nå kom den nord-norske gjestfriheten raskt til syne…..!

Mannen på Lofoten Biloppretting ringte Yngve på Lofoten Bilopphuggeri….. han har muligens en brukt dynamo som vi kan få på mandag! Og – han lånte oss bilen sin, slik at vi kan oppleve Lofoten videre! Snakk om snille og fantastiske folk!

Så nå loffer vi rundt i "høgger-bil" hele helga! Heldige oss…….

Vi fikk et tips om å dra til Uttakleiv – ca 2 mil herfra!

Første gang vi har kjørt gjennom en tunnel som var så smal at den hadde møteplasser……! 

Dette fantastiske synet møtte oss!
O la la, så flott…… flere timer med fotografering av vakre Lofoten!

Ikke så dårlige farger heller….. det kommer nok flere bilder herfra ved en seinere anledning!

Gårsdagens fakta:
Kjøring ca. 4 mil.
Vi bor ved siden av "høgger’n" – drevet av en møe grei mann!
Toyota Hiace er flott bil for sightseeing!
Ønsker oss en ny dynamo raskt……!

Ferietur – dag 5!

Gårsdagens etappe:
Svolvær – Å – og litt tilbake, med noen stopp for fotografering innimellom!

Dagen startet med Trollfjord- og ørnesafari! Tre timers spenning og masse måker……

……men ørnen…..kom aldri nærmere enn dette! Hmm……

Lofotkatedralen med sine 1200 sitteplasser, er virkelig en majestetisk trekirke!

Reine, nesten ytterst i Lofoten, med fulle fiskehjell. Her tørkes usalta fisk for framstilling av tørrfisk!

Blir vel ikke solnedgang her i midnattsolens land, men vakkert var det!

En varmende sol over grønnblå sjø og hvit sandstrand…… = Lofoten!

Gårsdagens fakta:
Kjørt ca. 23 mil.
Sett og tatt bilde av en masse kjempesultne måker.
Sett to ørner på laaaang avstand.
Er fortsatt helt fascinert…..

Frodiths lille sommer-foto-utfordring – 1!

Blomster!

Mitt bidrag er skogstorkenebb i motlys!

😄

Ferietur – dag 4!

Gårsdagens etappe: ca Kjerringøy til ca Svolvær!

Etter en times kjøring var det klart for en like lang fergetur mellom Bognes og Lødingen! Så var vi brått på plass i Lofoten……!

I Lødingen var det pynta med denne fancy sykkelen!

I Svolvær meldte vi oss på Havørn- og Trollfjordcruise som går av stabelen idag…. Det blir spennende!

Lofoten er skyhøye, spisse fjell…..

……sandstrender og vakker skjærgård…..

Her kan du se hvor vi har overnattet!

Ser du "tyttebæret"?

Gårsdagens fakta:
Kjørt ca 19 mil!
Vår første fergetur denne ferien!
Stumme av beundring over vakker og vill natur.
Opplevelsene står i kø!