Gårsdagen startet med en times fergetur over Polarsirkelen! Så da har vi kryssa "linja" både til lands og til vanns! (Bildet blei heller dårlig, men det blåste så syyyykt mye at det var umulig å holde kamera stille, hihi……)!
Så kjørte vi videre sørover. Grønvik Kystfort fanget oppmerksomheten…. et tysk hærkystfort fra 2.verdenskrig, der mange brakker og bunkerser er intakt og åpnet for publikum! Det blei en gåtur innom sanitetsbunkers, ammunisjonslager, ganger og kanonstillinger! En historisk tur – til ettertanke! Museet der hadde en liten utstilling om russiske krigsfanger i Norge! Skjebner…..
Har du noen gang kjørt gjennom en regnbue? Det gjorde vi rett før Sandnessjøen! Hmmm… så ikke skatten, men……!
Helgelandsbrua med sine 138 m høye tårn og seilingshøyde 45 meter….. en meget luftig opplevelse med kiling i magen…..!
Natten ved foten av de 7 søstre…. her ser du tre av dem……! Ikke så dum utsikt!
Gårsdagens fakta: Kjørt ca 14 mil. Regn på morran og ettermiddagen, til og med litt sol! Opplevelser….
Vi kjørte ivei og kom oss lett til Bodø! Der blei det litt byvandring, og shopping av nye GoreTex-sko! Det trengs i dette været…… ! Bryggesleng blei det også….!
Kystvaktskipet "KV Barentshav" lå til kai – stort og solid!
Bodø domkirke med sitt klokkespill. Klokka 18 spilte det Halvdan Sivertsens "Kjærlighetsvisa"! Det var litt stilig – er møe glad i den sangen (og flere andre av hans sanger også…..)!
Gårsdagens fakta: Kjørte 17 mil. Blei litt kjent i Bodø. Overnatting på campingplass for første gang på turen……!
På Stokmarknes var vi innom Hurtigrutemuseet! Flott lagt opp og veldig interessant! Det gamle hurtigruteskipet Finnmarken lå på land som museumsbåt, der kunne vi se lugarer, salonger og sette oss i kapteinsetet! Anbefaler et besøk….
Ombord på gamle Finnmarken (bygget 1956), oppdaget vi nye Finnmarken (bygget 2002) klappe til kai som nordgående hurtigrute!
Hadselbrua er over en km lang, med høyde på 30 meter så hurtigruta kan seile under!
Vi endte opp i Nyksund – etter tips fra et par "innfødte" vi traff i Lofoten. Stedet er et eldgammelt, tidligere statseid, fiskevær, men er nå på private hender!
Et meget spesielt sted – under oppussing – beliggende helt ute i havgapet! Atmosfære….. idyll….. anbefales…..!
Og endelig fikk vi se midnattssola ordentlig….. etterlengta syn!
Gårsdagens fakta: Kjørte ca. 8 mil. Var ekstremt engstelig for at dårlig værmelding skulle stemme! Opplevelser i kø.