Ferietur – dag 15!

Gårsdagen blei en tur "ut i øyan"!

Vi tok ferga fra Sandnessjøen og ut til øya Dønna! Videre til naboøya Herøy!

Og for en opplevelse……!

Flott utsikt mot de syv søstre – og jammen var de på plass alle sammen….!

En liten tur innom Herøy bygdesamling! En meget engasjert guide hadde mange historier på lager……!

Nesten helt ytterst på Tenna, sønnafor Herøy, havna vi til slutt! Et fantastisk vær, endelig, deilig å sitte å nyte sola! 

I dag går ferden videre nedover kystriksveien…. En slik tur som dette anbefales virkelig!

Gårsdagens fakta:
Kjørt ca 4 mil……
Tatt en masse bilder…..
SOOOOOOL!

Ferietur – dag 14!

Gårsdagen startet med en times fergetur over Polarsirkelen! Så da har vi kryssa "linja" både til lands og til vanns!
(Bildet blei heller dårlig, men det blåste så syyyykt mye at det var umulig å holde kamera stille, hihi……)!

Så kjørte vi videre sørover.
Grønvik Kystfort fanget oppmerksomheten…. et tysk hærkystfort fra 2.verdenskrig, der mange brakker og bunkerser er intakt og åpnet for publikum!
Det blei en gåtur innom sanitetsbunkers, ammunisjonslager, ganger og kanonstillinger! En historisk tur – til ettertanke! Museet der hadde en liten utstilling om russiske krigsfanger i Norge! Skjebner…..

Har du noen gang kjørt gjennom en regnbue? Det gjorde vi rett før Sandnessjøen! Hmmm… så ikke skatten, men……!

Helgelandsbrua med sine 138 m høye tårn og seilingshøyde 45 meter….. en meget luftig opplevelse med kiling i magen…..!

Natten ved foten av de 7 søstre…. her ser du tre av dem……! Ikke så dum utsikt!

Gårsdagens fakta:
Kjørt ca 14 mil.
Regn på morran og ettermiddagen, til og med litt sol!
Opplevelser….

Ferietur – dag 13!

Gårsdagen bød på øspøs regnvær fra vi slo opp øynene…..! Men det gjorde ikke så mye, for vi var klare for et besøk på Norsk Luftfartsmuseum i Bodø.

Museet er formet som en to-bladet propell! Et blad for sivil luftfart, og et blad for militær! I midten et kontrolltårn.

Over ser du et engelsk jagerfly ved navn Spitfire (brukt under 2.verdenskrig)! Under et småfly fra den sivile utstillingen.

Her var det jammen mye spennende og flott! Anbefaler deg virkelig et besøk på museet!

Så la vi turen om Saltstraumen! Der var det jammen mye hissig vann, ivrige fiskere og enormt med måker!

Saltstraumbrua var også litt av et syn…. og med speiling i tillegg.. .. perfekt!

Nå er vi igang med Kystriksveien! Mye vakker natur og Svartisen er jo intet unntak!

Ikke så ofte isbreer er så godt synlige, og så fotogene! Snakk om å stoppe bilen og hoppe ut…..

Og – Helgelandskysten, here we come!

Gårsdagens fakta:
Kjørt ca 20 mil.
Hadde et par timer med sol.
Vårt vakre land…..

Frodiths lille sommer-foto-utfordring – 9!

Insekt.

Bloddråpevinge som jeg møtte i Henningsvær!

Dette har – som vanlig – vært helt supert, Frodith! Du er så flink til å engasjere, og jeg storkoser meg! Kjempeklem til deg!

Ferietur – dag 12!

Gårsdagen var rett og slett en våteste regnværsdag! Det regnte da vi våknet, og det regnte fortsatt da vi la oss……

Men frokostutsikten var likevel flott…..

Vi kjørte ivei og kom oss lett til Bodø! Der blei det litt byvandring, og shopping av nye GoreTex-sko! Det trengs i dette været…… !
Bryggesleng blei det også….!

Kystvaktskipet "KV Barentshav" lå til kai – stort og solid!

Bodø domkirke med sitt klokkespill. Klokka 18 spilte det Halvdan Sivertsens "Kjærlighetsvisa"! Det var litt stilig – er møe glad i den sangen (og flere andre av hans sanger også…..)!

Gårsdagens fakta:
Kjørte 17 mil.
Blei litt kjent i Bodø.
Overnatting på campingplass for første gang på turen……!

Frodiths lille sommer-foto-utfordring – 8!

Is.

Måtte tilbake til fjorårets jentetur, og fant fram et bilde av ei glad prinsesse med is!

Ferietur – dag 11!

Gårsdagen blei egentlig en liten transportetappe…..!
Vi bestemte oss for å vende nesa hjemover, slik at vi også kan få sett noe av Helgelandskysten!

Kjørte derfor til Lødingen og tok ferga over til Bognes! Vi møtte regnet litt trist til sinns…… rart å forlate Lofoten og Vesterålen!

Kjørte en times tid nedover E6, og landa på samme overnattingssted som dag 3! Et koselig gjensyn med sjø og svaberg!

En aldri så liten kveldstur måtte til! (for mye stillesitting gjør at frøkna klør etter å gå…….)!
Denne flotte gamle veien førte blant annet til……

……dette flotte og fotogene naustet…..

Gårsdagens fakta:
Kjørt ca 18 mil.
Gått veldig lite.
Regnværet stoppet og humøret steg.

Ferietur – dag 10!

Gårsdagen startet med at vi tok farvel med Lofoten, og tok ferge over til Melbu i Vesterålen!

Vi skjønte ganske raskt at vi kjørte vekk fra den verste turiststrømmen! Her var det langt mellom bobilene!

På Stokmarknes var vi innom Hurtigrutemuseet! Flott lagt opp og veldig interessant! Det gamle hurtigruteskipet Finnmarken lå på land som museumsbåt, der kunne vi se lugarer, salonger og sette oss i kapteinsetet! Anbefaler et besøk….

Ombord på gamle Finnmarken (bygget 1956), oppdaget vi nye Finnmarken (bygget 2002) klappe til kai som nordgående hurtigrute!

Hadselbrua er over en km lang, med høyde på 30 meter så hurtigruta kan seile under!

Vi endte opp i Nyksund – etter tips fra et par "innfødte" vi traff i Lofoten. Stedet er et eldgammelt, tidligere statseid, fiskevær, men er nå på private hender!

Et meget spesielt sted – under oppussing – beliggende helt ute i havgapet! Atmosfære….. idyll….. anbefales…..!

Og endelig fikk vi se midnattssola ordentlig….. etterlengta syn!

Gårsdagens fakta:
Kjørte ca. 8 mil.
Var ekstremt engstelig for at dårlig værmelding skulle stemme!
Opplevelser i kø.

Frodiths lille sommer-foto-utfordring – 6!

Jordbær!

Joda, frkutifriluft KAN være litt huslig innimellom…..

Her ser dere jordbærsyltetøy som ble laga før ferieturen startet!