Ringebu stavkirke!

Jeg har faktisk fortsatt noen ferieopplevelser som jeg ikke har delt med dere!

En av dem er besøket ved og i Ringebu stavkirke!

Kirkens eldste del er fra ca år 1220. Den er en av de største av de 28 gjenværende stavkirkene vi har! Den ligger høyt og fritt – med god utsikt over Gudbrandsdalen!

Som soknets hovedkirke, blir det jevnlig holdt gudstjeneste her – og selvfølgelig også både brylluper, dåp og begravelser. Som du ser er det også “leieboere” i sort og hvitt i kirkens utvendige hulrom……!

Inne i kirken var det flotte utsmykninger! Vakkert!

Det var et godt sted å sette seg ned og lukke øynene….. la tankene fare og bare være….!

Jeg liker å besøke kirker og føle på atmosfæren og høytideligheten!

14 kommentarer
    1. De er så flotte de gamle kirkene. Men man kan ane en storhetstid og makt også. Det er likevel en ro som senkes når man setter seg og lar tankene fare. 🤗

    2. Det var en fin kirke. Jeg har ikke vært i den stavkirken. Ser og at det er et epitafium der. Sånn minneplate jeg e blitt så opptatt av. Vekker nysgjerrigheten i meg.

    3. Vakkert, og proppfult av historie.
      Jeg leste nylig bøkene Søsterklokkene og Hekneveven av Lars Mytting. Og det handler rett og slett om en stavkirke og en familie som var ekstra knyttet til kirken. Og etter at jeg leste de bøkene, fikk jeg en intens lyst til å besøke en stavkirke og suge til meg historiene. Det er ikke så mange stavkirker her i mitt distrikt, så jeg får holde på ønsket til en gang i fremtiden, og så heller nyte bildene du deler her i mellomtiden ♥
      Gode klemmer ♥

      1. Ja, det er den virkelig! Sagnet om søsterklokkene er jo nettopp fra denne stavkirken! Tror du må ta en tur dit en gang altså – så gøy at du hadde leste disse bøkene nå! Gode klemmer <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg