Skauhogst!

Store tømmerlunner er noe jeg både elsker og misliker!

Jeg elsker lukta av gran-tømmer, da lukker jeg øynene og ser for meg onkel! Alle gangene han jobba med tømmerhogst i skauen og kom innom for en kopp kaffi og en prat med mamma og oss jentene! Den deilige lukta…..!

Og så misliker jeg tømmerlunnene også fordi de betyr at en eller annen vakker skau er borte….!

Her var det tjukk, gammal granskau – nå er det ikke “en pinne” igjen……! Det kommer fram “nye” hauger og hittil ukjente fjell! Området er totalt forandra…..

…..og en kan jammen trenge å sette seg ned for å ta det innover seg….!

Og ja – jeg skjønner at skauen må forvaltes riktig osv osv…. og om noen år blir det perfekt å brenne bål her, med all kvisten som ligger igjen…..! Det er bare det at jeg syns det er et stusselig syn!

🌲💚🌲

14 kommentarer
    1. Skjønner deg godt altså, for slik hogst er jo bare trist..
      Og gode minner med skog og onkel og mamman din og dere…<3
      Det blir nok mange tanker når du går slike turer..Bra du fikk en pust i bakken, man kan også lure hva den stolen gjorde der ute……..
      Klem..

      1. Ja, det er jo trist altså….! Minnene er viktig og dyrebare! Ja, turer er bra for å tenke – prøver å tenke på positive ting da, selvom det ikke er bare enkelt alltid! Mm – hva gjorde den stolen der egentlig?? Klem <3

    2. Uff ja, så enig, men skogen må jo forvaltes. Ellers råtner den på rot. Jeg er vokst opp med hogst i skogen hjemme. Da jeg var liten var det sammen med pappa og hesten. Da jeg ble ungdom hadde traktoren overtatt. Ikke så mye ble hogd av gangen, så det var greit. Men som voksen kom skogsmaskinene. Gamle stier og områder er rasert. Men vi har forsøkt så godt det går å rydde kvist og kvast, så de gamle stien igjen er brukelige. Nå er det noen år siden den ene myra og åsen ble hogd, og jammen gror det nye fort opp igjen. Men minnene fra gammelskogen lever i meg. Lukt av hogd tømmer, hest og slede, dombjeller og bål…… Klemsiklem 🙂

      1. Jepp, det er viktig å forvalte den riktig! Men det blir så lite pent…… 🙂 Godt med sånne gode minner – våre minner er ganske like, unntatt at jeg ikke har opplevd hest og slede! Onkel hogg også “for hånd” – jeg liker ikke disse maskinene som roter ivei…..! Klemmer <3

    3. Den må forvaltes. Sånn er det bare.
      Men i min skog har jeg et område hvor vi bare henter ut et tre her og der til ved og materialer.
      Vi henter ut forsiktig med liten traktor og det er masse tykk mose og gammel skog som får være i fred.

    4. min erfaring er att det fort vokkser opp ny skog ,bare løvtrær og små grantrær når skogen blir hogget,men jeg synes dei kan rydde litt finere :=) sånn er livet ,vi har et lite stykke gammelskog ,fikk utarbeidet en skogsplan og jammen endte det opp med att den biten med gammelskog ble fredet ,hmmm sånn kan det også gå

      1. Jada, det kommer jo opp noe etterhvert – men enig, det er innmari rotete! 🙂 Så flaks at gammalskauen ble freda – det er jo helt supert! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg