St. Hans, minner og kos!

Nå skal dere få være med i årets “St. Hans-sko”…. på barndommens veier, stier og svaberg!

Nedover denne veien hoppa og spratt vi…. med sekker med mat og drikke, sitteunderlag, litt ved, varme klær….

…..videre på stien som slynger seg utover mot sjøen……

…..da jeg kom på toppen av fjellet var spenningen akkurat som da jeg var liten… er “plassen vår” ledig….?

Og ja, det var den…. og alle andres plasser også – jeg var faktisk aleine der ute…..!

Hadde med meg sekk – med mat og vann….! Litt annen meny enn på barndommens feiringer…. den gang brant vi bål og stekte pølser, det var brus og hjemmebakte kaker…. godis og masse moro og latter.

Det var oftest oss fire – og onkel – og en vennefamilie som hadde jevngamle jenter…! Stooor stas!

Jeg tenkte, mimra og felte noen tårer…. over DE og DET som var….!

Den gang da, gikk vi seint hjem…. jeg husker de lysende “St.Hans-ormene” (wikipedia sier: sankthansorm, ildflue eller lysbille, er hverken en orm, eller en flue, men er en bille i familien lysbiller.) som var langs stien…. og vi tella dem selvfølgelig, og håpa på flere enn året før….!

Jeg gikk tidlig hjem i går…..! Ingen lysende vesener å se…..!

En dyrebar og viktig tur for meg!

💚💚💚

14 kommentarer
    1. gode minner ,husker også min barndoms jonsok ,alle barn fikk hver sin gratis brusflaske sånn 35 mm ,en bitteliten potetgullpose og det var alltid en som kom og spilte trekkspill til oss og selvsagt bål,da mine barn var små gikk vi lurvetog gjennom gata og bort til fotballplassen ,hadde med både brus og pølser ,barna kledde seg ut og det var stappa med folk ,i går var det ingen å se her på Leira ,vi tok bilen og kjørte til Grodås ,der hadde bålet akkurat brent ned og alle folk var gått hjem ,kvelden var tidlig og lys ,trist att dette også dør bort ,jeg føler att ingen orker alle feiringene lengre og det blir mindre og mindre hvert år,heldigvis har vi minnenen fra en tid som var

      1. Å så koselige minner! Vi fikk også en sånn brus…. høytid….! Jeg tenkte også på at det er synd ikke barn for oppleve sånt nå….. det var jo sååå stas! Godt å ha minnene! Klem 😊😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg