Steinbrudd!

I Larviksområdet er det mange steinbrudd! Her utvinnes Larvikitt – både lys og mørk stein med skinnende blå krystaller!

I forrige uke var jeg i et område med nedlagte brudd i Tvedalen!

Fjellsiden i slike brudd ser jo grafiske ut…..

….selvfølgelig ikke vakkert, men på en måte en slags kunst!

Som et maleri….!

Ei gammal kran står igjen….. og det er en innsjø i bunnen av dette feltet! Et monument over ei svunnen tid!

Nå for tida er det strengere krav til å fylle igjen og lage “naturlige” fjell av nedlagte brudd! På godt og vondt popper det opp grønne hauger i synsranden. Sikkert tryggere og penere, men ikke like naturlig og spennende!

😊😉

18 kommentarer
    1. Det er litt mer spennende med brudda som dette.
      Selv om det er tryggere og grønnere når de fylles igjen. Dette vil nok bli fylt igjen etter hvert det også.
      I alle fall svømmebassenget.

    2. Spesielle bilder og sted!
      I naturens ånd er dette nesten hærværk!
      Men hvis man tar på brillene til dette som heter kunst….Tja så blir det både stykt og pent!
      Men som foto er dette kult! Digger slike bilder. Klem…

    3. Det er lenge siden det var liv i kommentarfeltet i denne artikkelen, men prøver å finne ut hvor det er, så jeg skriver her. Synes det er en interessant diskusjon om natur, kunst og estetikk så jeg bidrar med mitt syn på de flotte bildene. Hva er egentlig kunst? Er natur i seg selv kunst? Kan det være slik at natur er gudommelig kunst, mens menneskelig kunst er å omforme det naturlige?

      Jeg fant denne bloggen på min søken etter urnaturen, naturen fra lenge før den den naturen vi ser rundt oss nå fantes. I perioder hvor det har vært fjellkjeder i Norge som har vært høyere enn i dag og Norge har ligget på den sørlige halvkule.

      Nettopp slike menneskeskapte kutt gir oss muligheten til å se nærmere på den natur som ikke på “den naturlige” måten hadde klart på flere millioner år. Derfor synes ikke jeg det er hærverk eller unaturlig. Hadde steinen som ble tatt ut blitt en skulptur, ville vi jo sett den som kunst, men det er jo bare omdannelse av det naturlige.

      Vi kan se beverens aktivitet som hærverk, men resultatet er jo ikke unaturlig. Beverhytten ser ut som en samling kvist, men er både stor byggekunst og vakker i sin naturlighet. Gjenskapelsen av området er også natur. Beverens hogstfelt vokser til og gir grunnlag for ny natur og nytt liv..

      Det samme skjer i slike vakre brudd. Om 100 år er alt gjemt om naturen får holde på videre og underveis skjer mange endringer. Om en milliard år er fjellet vekk og kanskje landet ligger ved Japan? Se på bruddet på avstand og se natur som du vanligvis ikke ser. Lær deg litt så du kan forstå denne naturen, så ser du skjønnheten i det vakre fjellet som er skjult for oss vanligvis. Gå tett på og oppdag en helt ny natur. En liten gasslomme i fjelldannelsen kan skape druser med de vakreste krystaller. De kan være skjøre som gipskrystaller eller harde som diamanter, fra micromilimeter store til meter lange. En vakker, naturlig, Guddomelig kunst.

      En liten hilsen fra andre siden av fjorden og takk for flotte bilder! Vi har feriert mye med barna på dein side av fjorden og til sommeren blir første tur uten barn. Jeg hadde satt stor pris på å vite nærmere hvor bildene er tatt. Går det an å be om en beskrivelse?
      Legger ved en link til norgeibilder over hvor jeg tror området er.
      https://www.norgeibilder.no/

      1. Tusen takk for så lang og hyggelig kommentar! Jeg er så enig i det du skriver – det er så mye spennende i naturen. Også menneskeskapt. I Larviksdistriktet er det mange steinbrudd – gamle og nye. Disse bildene er tatt i et gammelt brudd i Tvedalen. Stedet ligger mellom Larvik og Porsgrunn. Du kan kjøre E18 og ta av ved Langangen – følg skilting til Tvedalen! Et stykke inn på veien ligger det et avlangt vann på høyre side. Rett etter dette går det en vei inn til høyre. Grusvei, med bom. Må ta beina fatt – hold veien mot venstre når den deler seg – kun noen 100 meter til stedet. Håper dette hjelper for å finne fram. 🙂

    4. Takker for tilbakemelding! Beskrivelsen var god, jeg er sikker på at jeg har lokalisert stedet så da blir det tur ditt til sommeren. Jeg synes du tar fine bilder på resten av bloggen også, har tittet igjennom alt nå. Blir nesten fristet til å selv finne frem fotoutstyret (var ivrig frem til alt ble digitalt) og begynne å fotografere med macrolinse på alt det vakre i fjellet (skal faktisk finne frem og sjekke alt med en gang). Om du liker macrofotografering så er berg og mineraler fantastiske motiver.
      Jeg er svært lite digital av meg, men om jeg husker og klarer, så skal jeg ta noen bilder med telefonen til fruen når vi er der og se om jeg klarer å sende de. Takker nok en gang for bildene og beskrivelsen og alt vel videre!
      Kai

      1. Så bra – da kan du finne det! Bare å glede seg! Og – tusen, tusen takk, så hyggelig at du sier det! Jeg er VELDIG glad i å ta bilder – og jeg gjør det nesten hver dag! (tenker blogg…)! Håper du har finni fram kameraet ditt – klart du må fotografere! Macro er vel det mest spennende med fotografering syns jeg! Ja, send meg bilder – det er moro og stor inspirasjon for meg! Bare hyggelig – og god tur i det vi her kaller “Tveidals-fjella”! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg