Se opp…… se ned……!

Se opp…… og du kan få øye på de lekreste bomulls-skyer strødd tett-i-tett over den blå himmelen!

Se ned…….. og du kan få se steinene på bunnen av det klare vannet, og skummet som fossen sender inn mot land!

Ha alltid øynene med deg der du går!

Ta innover deg alle inntrykk, og legg deg dem på minnet! Da kan du ta dem fram og fryde deg over dem i løpet av en påtvunget inne-dag!

Det er de små ting som teller!

Søndagstur til Kjærrafoss!

Ryktene gikk om at laksen hoppa i Kjærrafoss igjen…..! Da var det bare å pakke fotoutstyr og legge søndagsturen dit!

Og laksen hoppa….. men ikke lett å få bilde av…..! Uansett moro å se!

For å komme til selve fossen, må vi gå over en stilig, men gyngete bru, over Numedalslågen! Best å gå fort…..!

Fossen er vakker ved god vannføring! Ikke få kubikk med vann som fosser ned her…..!

Selve Kjærrafisket er helt spesielt! Det er et teinefiske – en fangstmetode kjent fra middelalderen.

Det nåværende teineanlegget ble bygget opp i 1992 (etter å ha vært ødelagt i 35 år……), og restaurert så sent som i fjor! Det er i bruk om sommeren, og man kan dra dit og oppleve tømmingen av teina en kveld i uka! 

Fortreffelig ny uke ønskes deg!

Herøy på Helgelandskysten!

En siste favoritt i denne omgangen  (kanskje….)…

Øya Tenna i Herøy kommune på Helgelandskysten! (Du kommer dit med ferge fra Sandnessjøen til Dønna)!

Helt flat (nesten) og helt grønnkledd! Masse frittgående sauer, bloddråpesvermere, vadefugler,  måker og ørn…..!

Få turister og få biler – perfekt!

Enormt med bloddråpesvermere overalt…. nesten vondt å finne et sted å plassere føttene, hihi…..!

Fjellkjeden De syv søstre var ikke lett å få tatt bilder av….. De hadde stort sett sky-sløret på….!

Og havørn….. på ganske nært hold! Jaga avsted av illsinte måkeforeldre som voktet sine håpefulle!

Tenna var også et perfekt sted for å oppleve midnattssola!

Nå har du tre gode tips til din dit-må-jeg-dra-liste!

Ha en super søndag da!

Nyksund i Vesterålen!

Her kommer en ny favoritt…..

Nyksund i Vesterålen…..! Langt ute i havgapet, i enden av en flere kilometer lang grusvei!

På begynnelsen av 1900-tallet var Nyksund det nest største fiskeværet i Vesterålen, faktisk statseid! Etter at de siste fastboende fikk fraflyttingstilskudd…..?….. fra staten, var stedet helt fraflyttet fra ca. 1970 og 10-15 år framover!

Dette toetasjes fiskemottaket er nå helt og holdent overtatt av måker…… her var det et evig spetakkel….!

Spisestedet med stor S….. anonymt og "forsiktig" innredet….. men for en mat og for en service!

Her var det mikrobryggeri med tre sorter øl, og ei hvalgryte som bare var FENOMENAL….. og så må vi ikke glemme serveringsdamen med det store smilet! (Ikke sponsa nei, hihi…)!

Nyksund er et perfekt sted for å oppleve midnattssola!

Stedet er ikke lenger fraflytta – et 30-talls fastboende, flere spisesteder og overnattingssteder for de over 12000 turistene som er innom hvert år…!

Så du – sett opp Nyksund på lista di over steder du vil reise…. anbefales….!

Nytt tips kommer ut av minnearkivet i morra!

God lørdag ❤

Uttakleiv i Lofoten!

Ferieturen vår var jo stinn av opplevelser!
Selvsagt er det noen steder som vil forbli favorittene fra turen…..

Et av stedene er Uttakleiv strand på Vestvågøy i Lofoten!

Dit hadde vi nok aldri kommet om ikke bilen hadde fått et illebefinnende…. da fikk vi jo ekstra god tid i området!

Stedet er helt spesielt idyllisk og stille….. ytterst i havgapet…. med sin nydelige hvite sand og sine rullesteiner!

Og stranda har en høy stjerne også i utlandet!

"Sunday times travel" kåret stranda til verdens tredje beste strand i 2010….. fem år før ble den kåret til Europas mest romantiske strand av samme blad!

Det flotte stedet er vel verdt et besøk (eller to på rad som vi hadde…..)! Anbefales virkelig!

I morra får du et nytt "stall-tips" fra frkutifriluft’s nordnorske minnearkiv!

Sommerblomster til glede!

Blomster gjør meg alltid så glad!

Noen ganger står de der med masse insekter…..

…..da vet jeg lissom ikke om det er blomsten eller det levende krypet som er viktigst…..

Noen ganger blir blomstene en del av en vakker solnedgang……

…..og noen ganger står den bare der og skinner i all sin prakt!

Noen ganger er blomstene en del av nostalgi og historie…. som her ved det gamle våningshuset!

…..og noen ganger er rett og slett i pappas hage man finner det aller mest fargerike og glade!

Ha en skikkelig glad-dag da!

Bare sand?

Ved hjelp av vann og bølger, blir strendene til de flotteste kunstverk!

Det er bølger i sand…..!

Sol som speiles i sandas bølger…..!

Det er de flotteste moderne malerier….!

Det er perfekte avtrykk av huldras hår…..!

Det er flotte “elver” i solnedgang…..!

Så fascinerende….
Så vakkert….
Så prisgitt havet….
Så kortvarig……

Ta vare på øyeblikket!

De første høsttegn på plass!

Så er den her da…… allerede…… den vakre, men akk så høstlige røsslyngen!

Og, nei…. jeg er ikke helt klar for høst ennå….

Når det i tillegg er kommet en masse edderkoppspinn, ja da er flere høsttegn i boks…..! Syns dette tette spinnet er så veldig flott!

Som dere jo vet fra før, så har jeg alltid vært ei høstjente….. derfor, om jeg bare får noen få, varme sommeruker til, så er jeg helt klar for HØST!

🍁

Det er i motbakke det går oppover!

……. ja, gårsdagens tur var rett og slett en eneste oppoverbakke i noen kilometer…..! Bratt til og med…. men hva gjør vel det? Tenk på gevinstene: bedre kondis, flere muskler!

Og så fikk vi nye opplevelser og nye motiver åpenbarte seg…..!

Så flotte hvite nøkkeroser på Langevann – og dette insektet hadde et rimelig intenst blikk….!

Nøkkerose-blader badet så stille!

Det er helt klart at turen var en vinn-vinn-opplevelse – og hjemover gikk det jo helt av seg selv i nedoverbakke…..!

Kos deg i den nye uka!

Gårsdagens tur var en…..

……. god, gammeldags moltetur!

Alle ingredienser var på plass:

Fare for regn…..
Andre molteplukkere i området…..
Mygg…..
Varmt….
Lite molter i starten…….

Men, å så flottanes tur vi fikk!

Vi kom over mye rød moltekart, men også mange gyldne, herlige gule!

Jo lenger vi gikk, jo mere molter blei det! Ikke alle som tråler rundt som oss tydeligvis……!

Da turen var over, hadde vi ca 2 kg molter!

Slitne, men fornøyde med at både regn og mygg holdt seg greit vekk!

En skal ikke undervurdere en skikkelig bærtur!

Ny dag, nye muligheter – grip dem!