I Norge har vi seks forskjellige arter av bloddråpesvermerne! Denne kalles en seksflekket bloddråpesvermer, og er den vanligste som finnes i Sør-Norge og langs hele kysten nord til Lofoten!
Den er veldig aktiv i juli-august på blomsterrik mark!
Morsomt å se så mange samla! Mulig at disse er klekket ut ganske nylig!
Overalt hvor vi gikk, var det svermer av dem…… litt spesielt å tenke på at vi så dem i Lofoten – det nordligste stedet de finnes!
Guiden Knut og 22 deltagere i saue-flokk innover i fjellet…..!
Knut var forøvrig den perfekte guide! Lang erfaring, lun humor og en rolig type!
Vi gikk nok sikkert halvannen time før vi oppdaget dyra på en snøflekk et stykke unna. En time seinere var vi 200 meter unna! (det er anbefalt grense for nærhet til slike digre dyr på 400 kg som kan løpe i 60 km/t……)!
Her er et bilde tatt gjennom kikkert-linsa! Det er jammen flotte dyr…..!
Det var fire voksne moskus og to kalver i denne flokken! Vi brukte god tid til å fotografere og nyte synet! Hvor ofte har du spist matpakka di samme sted som moskus??? Dette var helt spesielt!
Seks timers tur ga såre føtter, men en enorm naturopplevelse! Både fjellheimen og moskusen viste seg fra sin beste side….!
Gårsdagens fakta: Kjørte 19 mil (etter safarien….)! 23000 skritt rikere! En stor opplevelse ligger i minnebanken!
Gårsdagens vær var det ikke noe å utsette på! Vi våknet opp til strålende sol fra skyfri himmel! Et vær vi ikke har sett altfor mye i ferien……!
En ganske så kort kjøretur idag, fra Melhus sør for Trondheim og til Hjerkinn på Dovre!
Her er vi på et utsiktspunkt for å se fjellheimen og Snøhetta!
Blei et tøft bilde av Snøhetta tatt innafra….!
Og mens vi satt der og snakka om moskus og stirra rundt oss… da så jeg noe som rørte på seg nede på det gamle skytefeltet… jepp – 2 store og 2 små moskus….!
Her har jeg tatt bilde gjennom kikkerten…. (hihi, du ser jo konturene av dem….)….ikke så flott, men håper på noe bedre allerede idag! Skal ikke si så mye mer foreløpig……!
Solnedgang over Snøhetta!
Gårsdagens fakta: Kjørte 14 mil. Så moskus…. hurra….! Soooool!
Gårsdagen ble brukt til å ta et godt jafs av veien hjemover….!
Men før vi dro, blei det et siste oversiktsbilde over Brønnøysund (tatt fra ei altfor høy bru…. grøss……)!
….og en aldri så liten tur gjennom Brønnøysund sentrum! Som på tross av ryddige og pene gater, lå med tomme butikklokaler! Som i mange andre byer, lå nesten alle butikker inne på kjøpesenteret…… trist!
Denne ferieturens siste fergetur gikk mellom Vennesund og Holm!
Så sa vi farvel til Nordland……!
En liten matrast i Overhalla – laksesuppe (nam-nam)…..!
Utenfor satt denne digre laksefiskeren (vi var tross alt ved Namsen…)! Inne på bordet var det pyntet med lys og fluer, hihi….!
Etter mange mil med regn, møtte vi sol og sommer sør for Levanger!
Farvel til Nord-Trøndelag!
Gårsdagens fakta: Kjørt 41 mil. Møtt 48 motorsykler…. Transportetappe….. har nye planer for idag…..!
Du veit at du er så langt ut du kan komme, når du møter dette skiltet…..!
Hele tre ferger ble det på oss igår! Slik er kystriksveien! Deilige avbrekk på kjøringa!
Og så gikk vi gjennom Torghatten…. det var stort – enormt mye større enn vi tenkte på forhånd! Her ser du utsikten utover i skjærgården!
Og her ser du "innsikten" opp mot der vi kom inn. Heldigvis for trappene ned på sida…..! "Tunnelen" er laget av vann og is for så lenge siden, den er 160 m lang, 35 m høy og 20 m bred! Enorm……!
Vi gikk gjennom og ned på yttersida, det blei en god tur!
Anbefaler deg virkelig et besøk – et spektakulært sted som tok litt pusten fra oss….!
Fra stedet vi overnattet så vi rett på Torghatten! Her i varmt kveldslys!
Gårsdagen fakta: Kjørt ca 7 mil. 3 ferger. 18000 skritt…..