Helt spesielt…..!

Herreminfred tenker du vel nå…… hva i all verden er det frkutifriluft har tatt bilder av nå?

Joda…… gjørme som har tørka og sprukket opp, er dagens tema….!

For du kan vel være enig med meg i at dette er stilig? Flott mønster…..!

Ser ut som ekte kunst, vil jeg si! Eller som noe en kan legge på gulv, eller lime opp som fliser over kjøkkenbenken!

Hurra for fri fantasi!

Og nyyyyyt dagen din!

Små “skatter” på strand og svaberg!

Jeg går der med nedslått blikk….. ja, ikke fortvil, jeg er bare på jakt etter små skatter….!

En halvspist fisk på ei øde sandstrand! Ikke et spor etter liv…..!

To åpne blåskjell tomme for innhold…. jeg satt selv og så på at tjelden åpnet dem, og spiste det som var i!

Tang….. som til forveksling kan ligne en fluefisker-flue! Røde fjær……!

En stor haug med ørsmå blåskjell…..!

Et skjell så stort og flott! Ikke noen type som jeg har sett her i sør….! Kan det være en albusnegl?

Og for noen farger som svaberget kan vise ved lavvann! Dagen etter var alt dekket av vann….!

Kos deg med dagen din da!

Den viktige sola!

På dagtid gir sola varme, lys og glede!

På kveldstid minner sola oss på hvor deilig dagen har vært……!

Midnattssola gir lys og varme når natta egentlig er her….!

Om det kommer tynne skyer, vil likevel sola sende sine stråler….!

Sola er dyrebar og viktig for alt liv!

For meg er sol:
Glede – varme – nytelse!

Hvilke ord kommer du først på når vi snakker om sola?

Bloddråpesvermer!

En bloddråpesvermer er vakker, men de blodrøde flekkene signaliserer at svermeren er giftig. Den benytter blåsyre i forsvar mot sine fiender……

I Norge har vi seks forskjellige arter av bloddråpesvermerne! Denne kalles en seksflekket bloddråpesvermer, og er den vanligste som finnes i Sør-Norge og langs hele kysten nord til Lofoten!

Den er veldig aktiv i juli-august på blomsterrik mark!

Morsomt å se så mange samla! Mulig at disse er klekket ut ganske nylig!

Overalt hvor vi gikk, var det svermer av dem…… litt spesielt å tenke på at vi så dem i Lofoten – det nordligste stedet de finnes!

Flotte, glade og fargerike!

Et koselig møte!

Så fikk jeg endelig til et møte med en bloggvenn i ferien…..!

Stor stas at fruensvilje, eller Connie om du vil, sendte meg en melding om at de var i Larvik!

Noen sommerfugler-i-magen senere, ble vi tatt i mot av en smilende Connie og mannen, ved bobil-havna i Larvik!

Og jammen var det kjempelett å prate med ho, og gutta hadde også mye å snakke om.

Det blei en oppover-bakkene-tur gjennom byen og opp til Bøkeskogen! Is og kaffe på Bøkekroa!
Og som vi larvikensere sier:
       Vi kosær vårsj i skauen….

Tusen takk for besøket, Connie! Håper vi sees snart igjen!

Ferietur – dag 20!

Gårsdagen – varm og god – ble brukt til å kjøre hjem!

Så nå er den fantastiske reisen over!

Vi har kjørt 400 mil på nesten 3 uker, og sitter igjen med massevis av flotte minner!

Solnedgangen over Larvik igår kveld satte et ferie-punktum…..

Dagen idag skal brukes lurt…. noen planer er lagt…..!

Kos deg med sommer’n!

Ferietur – dag 19!

Gårsdagen var enda en utrolig sommerdag – til og med på Dovrefjell!

Hadde nesten ikke sovi om natta…. for nå var vi klare for

…….moskus-safari……

Guiden Knut og 22 deltagere i saue-flokk innover i fjellet…..!

Knut var forøvrig den perfekte guide! Lang erfaring, lun humor og en rolig type!

Vi gikk nok sikkert halvannen time før vi oppdaget dyra på en snøflekk et stykke unna. En time seinere var vi 200 meter unna! (det er anbefalt grense for nærhet til slike digre dyr på 400 kg som kan løpe i 60 km/t……)!

Her er et bilde tatt gjennom kikkert-linsa! Det er jammen flotte dyr…..!

Det var fire voksne moskus og to kalver i denne flokken! Vi brukte god tid til å fotografere og nyte synet! Hvor ofte har du spist matpakka di samme sted som moskus???  
Dette var helt spesielt!

Seks timers tur ga såre føtter, men en enorm naturopplevelse! Både fjellheimen og moskusen viste seg fra sin beste side….!

Gårsdagens fakta:
Kjørte 19 mil (etter safarien….)!
23000 skritt rikere!
En stor opplevelse ligger i minnebanken!

Ferietur – dag 18!

Gårsdagens vær var det ikke noe å utsette på!
Vi våknet opp til strålende sol fra skyfri himmel! Et vær vi ikke har sett altfor mye i ferien……!

En ganske så kort kjøretur idag, fra Melhus sør for Trondheim og til Hjerkinn på Dovre!

Her er vi på et utsiktspunkt for å se fjellheimen og Snøhetta!

Blei et tøft bilde av Snøhetta tatt innafra….!

Og mens vi satt der og snakka om moskus og stirra rundt oss… da så jeg noe som rørte på seg nede på det gamle skytefeltet… jepp – 2 store og 2 små moskus….!

Her har jeg tatt bilde gjennom kikkerten…. (hihi, du ser jo konturene av dem….)….ikke så flott, men håper på noe bedre allerede idag! Skal ikke si så mye mer foreløpig……!

Solnedgang over Snøhetta!

Gårsdagens fakta:
Kjørte 14 mil.
Så moskus…. hurra….!
Soooool!

Ferietur – dag 17!

Gårsdagen ble brukt til å ta et godt jafs av veien hjemover….!

Men før vi dro, blei det et siste oversiktsbilde over Brønnøysund (tatt fra ei altfor høy bru…. grøss……)!

….og en aldri så liten tur gjennom Brønnøysund sentrum! Som på tross av ryddige og pene gater, lå med tomme butikklokaler! Som i mange andre byer, lå nesten alle butikker inne på kjøpesenteret…… trist!

Denne ferieturens siste fergetur gikk  mellom Vennesund og Holm!

Så sa vi farvel til Nordland……!

En liten matrast i Overhalla – laksesuppe (nam-nam)…..!

Utenfor satt denne digre laksefiskeren (vi var tross alt ved Namsen…)! Inne på bordet var det pyntet med lys og fluer, hihi….!

Etter mange mil med regn, møtte vi sol og sommer sør for Levanger!

Farvel til Nord-Trøndelag!

Gårsdagens fakta:
Kjørt 41 mil.
Møtt 48 motorsykler….
Transportetappe….. har nye planer for idag…..!

Ferietur – dag 16!

Gårsdagen startet med et vakkert vær….. iallfall akkurat der vi befant oss….

Du veit at du er så langt ut du kan komme, når du møter dette skiltet…..!

Hele tre ferger ble det på oss igår! Slik er kystriksveien! Deilige avbrekk på kjøringa!

Og så gikk vi gjennom Torghatten…. det var stort – enormt mye større enn vi tenkte på forhånd!
Her ser du utsikten utover i skjærgården!

Og her ser du "innsikten" opp mot der vi kom inn. Heldigvis for trappene ned på sida…..! "Tunnelen" er laget av vann og is for så lenge siden, den er 160 m lang, 35 m høy og 20 m bred! Enorm……!

Vi gikk gjennom og ned på yttersida, det blei en god tur!

Anbefaler deg virkelig et besøk – et spektakulært sted som tok litt pusten fra oss….!

Fra stedet vi overnattet så vi rett på Torghatten! Her i varmt kveldslys!

Gårsdagen fakta:
Kjørt ca 7 mil.
3 ferger.
18000 skritt…..